Andreu Miralles i Roger Saladrigues. Vic.
Quan falten set dies per la Setmana Santa, la comarca d’Osona es prepara per rebre una bona massa de turistes, fet que suposarà el tret de sortida de la temporada alta del turisme a la comarca. L’ocupació rondaria prop del 80% durant la festivitat i podria ocupar un 100% durant el Mercat del Ram, tenint en compte les dades de l’edició anterior. Antoni Dinarès, gerent de l’Associació d’Empresaris d’Hostaleria i Turisme del Moianès i d’Osona, ho confirma al Sense Boira: “Històricament, les Setmanes Santes són bones pel turisme a Osona”.
Els últims anys el turisme a Osona ha comportat unes dinàmiques positives durant la Setmana Santa, ja que segons les dades de l’Observatori Socioeconòmic d’Osona, s’està registrant un creixement de la taxa turística, després de superar el període de crisi de l’any 2008. D’aquesta manera, s’ha passat d’uns ingressos de 30. 737 euros, el 2013, a uns 37. 522 € el 2016. Aquest increment no només és a causa de la recuperació econòmica dels últims anys, sinó també als diversos esforços que s’han portat a terme per millorar la competitivitat del sector. Per una banda, s’ha treballat per englobar tota l’oferta comarcal, i per l’altra banda s’han potenciat activitats de lleure per dinamitzar el sector i fer-lo atractiu pels turistes mitjançant rutes en BTT, l’ampliació de rutes a través del projecte Camí Oliva o l’adequació de més d’una desena d’àrees per autocaravanes. A més, enguany el Consell General d’Osona Turisme té previst destinar uns 150.000 euros per accions de promoció i comunicació per tal de donar a conèixer la comarca com a destinació turística.
Malgrat això, Dinarès explica que el principal atractiu turístic a Vic és “el cultural i religiós, en canvi a Osona la tipologia és més rural, d’esport i bicicleta”. “Però, en general s’abarquen tots els camps”, afegeix el gerent de l’Associació. De fet, el lloc més visitat el 2016 va ser el Museu Episcopal de Vic amb prop de 34.000 visitants, segons l’Observatori. El top-3 el van complementar el Monestir de Sant Pere de Casserres, amb 21.400, i el Museu del Ter amb 18.904 visitants.
Pel que fa al perfil de turistes que rep la comarca, s’atrauen persones que busquen vacances, cerquen oci i els agrada l’entorn natural. Tal com publica l’Observatori en un informe, el 43% dels turistes viatgen amb parella i solen estar entre una i dues nits només. En aquesta línia, Dinarès detalla que el fet de ser una zona d’interior “hi ha molta tipologia d’establiments i estant muntats per a qualsevol tipus de persona de qualsevol categoria social”. Així, és fàcil trobar una tipologia de persona que busca tranquil·litat a diferència “del sector de la costa que es tracta de macro hotels”, precisa Dinarès.
Les reserves ocupades bona part de l’any
L’hostaleria a Osona té una ocupació bona part de l’any, tot i que els mesos de l’hivern minva força. “L’ocupació és molt elevada tot i que els mesos de gener, febrer i novembre són mesos dolents per l’hostaleria. Fins i tot, molts hostalers tanquen per vacances,” comenta Dinarès. La resta de l’any els hotels i cases rurals tenen “molta feina”, ja que les reserves són elevades. El gerent de l’Associació d’empresaris d’Hostaleria i Turisme a Osona remarca: “La Setmana Santa és el tret de sortida del turisme fins a l’estiu, però hi ha esdeveniment que atrauen molta gent de fora com el Mercat de Música Viva, el medieval o inclòs els dies de Nadal són les grans corbes de l’hostaleria a Osona”.
{{ comment.text }}