EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Vic, ciutat sostenible amb l’autobús autònom Èrica

Del 24 al 28 d’octubre la ciutat de Vic va gaudir de l’Èrica, el primer autobús autònom sense conductor a Catalunya. Ha estat una experiència molt ben valorada per tots els beneficis que pot aportar a la ciutadania.

UVic
09/11/2018

Ivet Malé i Judit Hernández, Vic.

L’Èrica és el primer autobús autònom de Catalunya. Un vehicle 100% elèctric, sense conductor i amb una capacitat de 12 persones, 6 assentades i 6 dretes. És una iniciativa liderada per Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) i la Generalitat de Catalunya, que es basa en el concepte de Flexitransport, el qual utilitza un algoritme que gestiona a temps real les dades de tots els usuaris. Gestionant les peticions d’origen a destí, per crear rutes i assignar els autobusos a cadascuna d’aquestes. Aquesta alternativa arriba a Catalunya amb la intenció de reforçar el transport en algunes zones i horaris de servei.

L’Èrica però, només ha sigut una prova pilot, un prototip que durant el mes d’Octubre ha fet una gira per diverses ciutats catalanes com Sabadell, Vic, Terrassa, Girona, Reus, Martorell, El Vendrell i Sant Cugat del Vallès. On els ciutadans han pogut provar l’Èrica gratuïtament, per veure la seva funcionalitat.

Josep-Ramon Soldevila, Joan Prat, Fabiana Palmero, Isidre Gavín, Benjamí Dòniga, Carles Banús, Ramon Sagalés, Josep Castany i Miquel Griera

Josep-Ramon Soldevila, Joan Prat, Fabiana Palmero, Isidre Gavín, Benjamí Dòniga, Carles Banús, Ramon Sagalés, Josep Castany i Miquel Griera / Ajuntament de Vic

Concretament a Vic, l’Èrica va estar dos dies enregistrant el recorregut que havia de fer, utilitza un sistema GPS de gran precisió i captors làser que li permeten fer la circulació de manera autònoma. També hi ha un operador dins el vehicle per acompanyar i assessorar els ciutadans durant la prova pilot.

Segons declaracions de Joan Prat, director general d’AMTU, “més de 13.000 persones han pujat a l’Èrica fins ara” i destaca que Catalunya és el tercer país que posa en marxa aquesta iniciativa adreçada a la ciutadania. Per altra banda, Benjamí Dòniga, regidor de Fires i Mercats de l’Ajuntament de Vic també afegeix que és important “sensibilitzar a les persones, ja que hem de construir una societat sostenible i reciclada amb emissions de gasos zero”.

Així doncs, l’Èrica es presenta com la primera prova pilot de l’aplicació de noves tecnologies en la sostenibilitat dels vehicles. També dona l’oportunitat als ajuntaments catalans de comprovar la viabilitat de l’autobús autònom als seus municipis, i valorar els canvis que hauran d’adoptar per adaptar-se al seu funcionament. El president d’AMTU, Jordi Xena, explica que “probablement de cara al 2020 ja veurem circular un autobús autònom per alguns municipis de Catalunya”.

El projecte Èrica vol incorporar una figura de controlador, especialment els primers dies del trajecte. A més, s’augmentaran els llocs de feina en el sector de la robòtica. Tot i que actualment, hi ha un buit legal en molts camps de la tecnología, ja que en aquest cas, parlem de substituir el conductor per un GPS homologat.

“Probablement de cara al 2020 ja veurem circular un bus autònom per alguns municipis de Catalunya” explica Jordi Xena, president d’AMTU.

L‘Èrica és un vehicle que pot aportar molts beneficis a la ciutat de Vic. “Els aspectes positius són baixa contaminació, sostenibilitat del medi ambient, reducció de l’emissió de gasos contaminants, poc soroll i una possible reducció d’impostos” afirma el regidor de Fires i Mercats de l’Ajuntament de Vic, Benjamí Dòniga. Dòniga va participar en la prova pilot durant el trajecte al llarg del Passeig de Vic. El bus però, també té aspectes negatius, com la poca capacitat de passatgers, ja que el prototip és molt petit. Només hi caben 12 persones de moment, sis assegudes i sis de peu.

“Els aspectes positius són baixa contaminació, sostenibilitat del medi ambient, reducció de l’emissió de gasos contaminants, poc soroll i una possible reducció d’impostos” diu Benjamí Dòniga, regidor de Fires i Mercats de l’Ajuntament de Vic, .

El millor de l’Èrica és la cura pel medi ambient. Es tracta d’un vehicle sostenible, ja que fa servir energia elèctrica per moure’s. Funciona amb bateries d’ió-liti per funcionar, per això no necessita combustible. Té una autonomia de 14 hores i es carrega mitjançant un endoll. Gràcies a les energies renovables, es redueix l’impacte ambiental com la contaminació atmosfèrica i acústica. L’Èrica promou una mobilitat més sostenible i evita congestions de trànsit. A més, Vic vol apostar per la sostenibilitat mediambiental en el transport públic, per això, està incorporant una nova xarxa d’autobusos híbrids.

Inforgrafia del significat de l'Èrica / AMTU

Inforgrafia del significat de l’Èrica / AMTU

La novetat principal de l’Èrica respecte a altres vehicles és que funciona sense conductor. Moltes persones podrien pensar que per això, hi ha més risc de patir accidents, ja que no hi ha un control humà. El 5è tinent d’alcalde i regidor d’Economia, Serveis, Règim Interior i Cooperació de l’Ajuntament de Vic, Antoni Serrat, considera que “si els sensors fallessin, l’electrònica no dóna senyal i no hi pot haver cap moviment del vehicle.” Els busos tenen un sistema GPS que permet precisió en la localització. També hi ha nombrosos sensors làsers que ajuden a seguir el trajecte i detectar els possibles obstacles. La intel·ligència artificial decideix les situacions més segures. A més, Serrat afegeix que aquest vehicle està adaptat per les persones amb mobilitat reduïda: “Hi ha una plataforma elevadora pels usuaris amb cadira de rodes. Així, hi ha una bona accessibilitat per les persones amb mobilitat reduïda.” En ser un bus petit, podrà accedir a més zones urbanes. És un transport inclusiu, intergeneracional i accessible.

 “Si els sensors fallessin, l’electrònica no dóna senyal i no hi pot haver cap moviment del vehicle.” comenta Antoni Serrat, 5è tinent d’alcalde i regidor d’Economia, Serveis, Règim Interior i Cooperació de l’Ajuntament de Vic.

Tot i l’èxit de la iniciativa, encara queda molt camí per córrer. La capacitat de viatgers canviarà segons les necessitats de cada municipi, en un futur. La idea és millorar en l’àmbit de la sostenibilitat i millorar les innovacions tecnològiques per reduir la contaminació del transport.

LA PREGUNTA

Creu que tirarà endavant la jornada laboral de 37,5 hores?

En aquesta enquesta han votat 105 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't