L’Hospital de Granollers va fer 740 intervencions quirúrgiques entre els mesos de gener i febrer d’enguany. La xifra representa un augment del 83% de l’activitat quirúrgica del centre respecte al mateix període de l’any passat (337 actuacions més), i del 58% respecte a la d’ara fa cinc anys (273 actuacions més), segons dades del Departament de Salut. La comparació s’ha fet amb les operacions més freqüents, com poden ser les de cataracta, pròtesis de maluc i de genoll o varices, però no s’inclouen les intervencions oncològiques.
“Durant aquest darrer any hem fet una inversió important en quiròfans nous que ha finançat el Servei Català de la Salut. També hem incorporat nous metges, infermers i anestesistes. A hores d’ara disposem de tots els professionals que necessitem, però quan ha calgut també hem ampliat els torns amb hores extres. El fet d’haver guanyat més recursos i d’haver-ne millorat l’optimització, explica que haguem incrementat l’activitat de manera notable”, apunta la directora general de l’hospital, Beatriu Bayés, en declaracions a EL 9 NOU.
A tot plegat cal sumar-hi la posada en marxa del Centre de Salut Granollers, que va obrir portes el mes de juny passat al carrer Girona. “Haver guanyat aquest espai ens ha permès fer créixer àrees com la d’Oftalmologia, que ara disposa de més quiròfans per fer-hi intervencions de cataractes”, afegeix Bayés. L’operació de cataractes és justament la que més activitat ha guanyat durant el darrer any. Si entre gener i febrer de 2023 es van atendre 230 pacients, durant el mateix període d’enguany se n’han atès 401, gairebé el doble.
També s’han registrat increments notables d’activitat en operacions com la incisió o excisió de fístula anal, que ha passat de 18 a 38 intervencions; l’herniorràfia inguinal i femoral, de 35 a 77; la colecistectomia, de 16 a 35; la pròtesi de genoll, de 27 a 43, i la pròtesi de maluc, de 13 a 20. De les 16 intervencions quirúrgiques que es fan a l’Hospital de Granollers al marge de les oncològiques, només l’alliberament de la canal carpiana ha registrat enguany menys activitat que el 2023, passant de 16 a 10 pacients atesos –no hi ha dades del nombre de vasectomies practicades.
Tal com va publicar aquest periòdic el 12 d’abril passat, 12 d’aquestes 16 operacions han augmentat el temps d’espera des de 2019. Malgrat això, totes les intervencions quirúrgiques que es fan a l’hospital es troben per sota del temps d’espera màxim garantit que fixa el Departament de Salut, que és d’un any en el cas de la majoria d’aquestes actuacions, i de mig any en el cas de les operacions de cataracta, pròtesi de maluc i pròtesi de genoll. “Les proves diagnòstiques han augmentat un 30%. Això vol dir que fem més visites, que equivalen a més diagnòstics i, per tant, a més persones esperant operar-se. Però és important subratllar que tots els procediments es fan dins del temps de garantia”, remarca Bayés.
La directora general de l’Hospital de Granollers també preveu que es puguin rebaixar els temps d’espera de totes les intervencions quirúrgiques durant aquest 2024. “Estem treballant per consolidar el model de gestió que vam posar en marxa l’any passat i assolir un millor control de les entrades i les sortides. Aquest mes d’abril, el temps d’espera de les intervencions quirúrgiques ha baixat un 8% respecte a l’any passat, i la previsió és continuar millorant durant els propers mesos”, conclou.



L’Hospital de Mollet ha fet menys operacions que l’any passat
L’Hospital de Mollet ha fet menys intervencions quirúrgiques que l’any passat, però més que ara fa cinc anys, segons dades del Departament de Salut. Entre els mesos de gener i febrer de 2024 el centre ha practicat 476 operacions, que representen un descens del 3% respecte a les 490 que es van fer durant el mateix període de 2023, i un augment del 16% respecte als 410 pacients que es van atendre durant els primers dos mesos de 2019. Com en el cas de l’Hospital de Granollers, la comparació s’ha fet amb les intervencions més freqüents però sense tenir en compte les oncològiques.
D’altra banda, l’Hospital de Sant Celoni va practicar 170 operacions entre els mesos de gener i febrer de 2024. Són 31 intervencions més de les que s’havien realitzat durant el mateix període de 2023, i 41 més de les dutes a terme durant els primers dos mesos de 2019, i representen increments del 22% i del 32% respectivament. Tant l’Hospital de Mollet com el de Sant Celoni han reduït el temps d’espera de la majoria de les intervencions quirúrgiques que porten a terme durant els darrers cinc anys, segons les mateixes dades.