Des d’aquest dijous, més de 40.000 vehicles registrats en poblacions del Vallès Oriental que no tenen etiqueta ambiental de la Direcció General de Trànsit (DGT) no poden entrar i circular per l’àmbit de 95 quilòmetres quadrats delimitat per les rondes de Barcelona que formen la zona de baixes emissions (ZBE).
La limitació s’aplica de dilluns a divendres –excepte festius– entre les 7 del matí i les 8 del vespre. L’Ajuntament de Barcelona estima que 50.000 vehicles dels més contaminants deixaran d’entrar cada dia a la ciutat amb la posada en marxa de la ZBE. En un termini de quatre anys, es preveu arribar a restar 125.000 vehicles del trànsit habitual dels dies feiners a la capital catalana.
El primer dia de funcionament es va estimar una reducció de l’11% del trànsit interior a la ciutat, del 15% als accessos i del 12% a les rondes. Són les xifres recollides entre les 7 i les 10 del matí de dijous que va donar a conèixer Eloi Badia, regidor d’Emergència Climàtica i Transició Energètica a patir de la comparació de les xifres de volum de trànsit amb la mateixa franja horària del dilluns 23 de desembre: un dia de característiques similars perquè està en un període de vacances escolars i a dos dies d’un festiu.
Amb tot, són dades que s’han de prendre “amb la màxima cautela”, alertava el mateix Badia, que va ressaltar que, amb la creació de la ZBE, Barcelona “torna a ser notícia a Europa per tenir una política valenta pel que fa al medi ambient i a la salut com és aquesta Zona de Baixes Emissions, una de les més grans del continent”.
Segons Badia, fins aquest dijous 4.286 vehicles sense etiqueta ambiental s’havien registrat al web de la ZBE per poder-hi circular de manera puntual fins a un màxim de 10 cops a l’any.
A la comarca, la creació de la zona de baixes emissions s’activa sense que s’hagin ampliat els serveis de rodalies de les línies R2 i R3 que connecten el Vallès Oriental amb Barcelona. Tampoc s’han anunciat ampliacions de freqüències en les línies de bus exprés dels corredors de Caldes, la Vall del Tenes, Mollet i Vallromanes fins a Barcelona. En un estudi, el RACC va alertar que les línies R2 i R3 ja registren ocupacions del 100% o superiors de 7 a 9 del matí. Per tant, es pronosticava que tindrien dificultats per assumir un increment d’usuaris derivat de l’entrada en funcionament de la ZBE.
Zones de baixes emissions al Vallès Oriental?
Davant de la possibilitat que altres municipis impulsin altres zones de baixes emissions amb limitacions de circulació per als vehicles més contaminants –la Generalitat ja va obrir la porta per fer-ne i Granollers s’hi va mostrar disposada d’acord amb els municipis de l’entorn–, Mònica Xufré, portaveu de la Plataforma d’Afectats per les Restriccions Circulatòries (PARC), assegura que veuen en temor aquest fet. “Ens preocupa si també es fan malament les coses”, indica Xufré, que lamenta la manca de diàleg que hi ha hagut.
{{ comment.text }}