Els alcaldes de les ciutats que configuren l’Arc Metropolità, entre les quals hi ha Granollers, van traslladar dilluns a la directora general de Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental, Mireia Boya, la petició per frenar el Decret del Pla de Qualitat Ambiental que planteja el Govern per regular les Zones de Baixes Emissions (ZBE).
El col·lectiu ja s’hi va mostrar contrari a l’octubre perquè envaïa competències municipals i s’estava elaborant al marge del món local, però en aquella ocasió Boya ja va assegurar que es tractava d’uns mínims per a garantir la qualitat de l’aire a tot el territori.
En la reunió de dilluns es va posar sobre la taula, a més, que tal i com està redactat el text més de la meitat dels vehicles actuals de les ciutats es veurien afectats per les restriccions en una regió amb “dèficits estructurals de transport públic”.
Els alcaldes de ciutats com Sabadell, Mataró o Rubí es van reunir amb Boya aquest dilluns a Granollers, però no ha estat fins aquest dimarts que l’entitat ha fet públic el contingut de la trobada.
L’objectiu, detallen els representants municipals, era traslladar les disconformitats creades arran de la presentació del projecte de Decret del Pla de Qualitat de l’Aire, i amb la necessitat d’acostar posicions respecte a la implantació de les ZBE als municipis de l’Arc Metropolità.
El col·lectiu recorda que va iniciar una tasca conjunta per consensuar un model propi de ZBE als nou municipis, tenint en compte una mirada social i la realitat territorial, i que van presentar les línies principals del model a l’anterior consellera, Teresa Jordà, al febrer de 2022.
Els municipis de l’Arc Metropolità van exposar el seu model de Zones de Baixes Emissions a finals d’octubre de l’any passat.
El Decret del Pla de Qualitat de l’Aire, però, “modifica substancialment tota aquesta feina feta pels ajuntaments i no té en compte la realitat social, econòmica i de transport de la regió“, destaquen en un comunicat.
El text, ara per ara, es troba fase de resolució d’al·legacions, i els alcaldes es mostren contraris a la redacció perquè “genera una clara invasió de competències municipals”. Entre altres aspectes, no respecta l’especificitat dels municipis de la segona corona metropolitana per les grans vies de comunicació d’alta capacitat que travessen el territori i el dèficit estructural de transport públic que pateixen els seus municipis”.
A més, segons dades de la Direcció General de Trànsit a què es remeten els municipis, Vilanova i la Geltrú, Terrassa, Granollers, Mataró i Sabadell serien les ciutats més afectades per les restriccions dels vehicles sense etiqueta i amb etiqueta B.
Això suposaria prohibir la circulació a més de la meitat del parc automobilístic dels municipis, un fet que afectaria clarament la ciutadania amb rendes més baixes i que no poden canviar-se de vehicle de forma habitual.
El col·lectiu considera que no s’està fent de forma rigorosa un control dels resultats d’aquestes polítiques, i que cal demostrar amb dades empíriques la seva eficàcia en la lluita contra el canvi climàtic. “Es corre el risc de generar desafecció entre la ciutadania amb mesures que impacten en la seva forma de vida sense tenir clar si estan servint de forma real”, apunten.
Més transport públic
Durant la reunió d’aquest dilluns es va demanar la retirada del decret i per a consensuar-ne un de nou amb mesures que siguin “més efectives, realistes i adaptades al territori i amb el compromís de la Generalitat de Catalunya d’invertir més en transport públic i d’emprendre accions més valentes en la lluita contra el canvi climàtic i no traspassar exclusivament la responsabilitat als ajuntaments com s’està fent fins ara”.
Les parts es van emplaçar a seguir treballant a l’espera de resoldre les al·legacions presentades al pla de les Zones de Baixes Emissions i cercar un punt de consens.
{{ comment.text }}