Un grup d’alumnes de segon d’ESO de l’institut Lauro de les Franqueses ha visitat aquest divendres la seu de l’ONCE a Granollers i ha donat tres contes escrits en braille que tenen com a temàtica la llegenda de Sant Jordi.
Els alumnes, acompanyats de dues professores, l’Adela Rodríguez i la Marta Ezquerro, s’han reunit amb la directora de l’ONCE a Granollers, Rebeca Garcia; el representant de l’executiva de l’ONCE a Barcelona, Nicolàs Latorre, afiliats i professionals de l’entitat.
L’activitat s’ha batejat com “Som diferents, aprenc de tu” i s’inscriu dins de la Setmana del Grup Social ONCE a Catalunya sota el lema “Amb tu transformem vides”.
Adela Rodríguez explica que el treball l’han fet els alumnes de segon d’ESO de l’institut i del grup de Suport Intensiu a l’Escolarització Inclusiva (SIEI).
La idea va sorgir a partir d’una iniciativa solidària a favor de la Fundació La Nineta dels Ulls, que ajuda infants que pateixen retinoblastoma, una malaltia que afecta la pupil·la i provoca la pèrdua de visió.
“Vam parlar sobre les dificultats que tenen les persones cegues i vam decidir fer tres contes sobre la llegenda de Sant Jordi“, diu Adela Rodríguez.
La professora ha afegit que es plantegen estendre l’activitat a altres cursos de l’institut i Rebeca Garcia els va animar a anar a la seu de l’ONCE per fer formació o bé que membres de l’entitat es desplacin a l’institut.
Els tres contes estan fets amb diferents tipus de textures i un text que les acompanya escrit en alfabet ordinari i també en braille. Han pogut conèixer l’alfabet i també la màquina Perkins, especial per escriure en braille, que els ha deixat l’ONCE de Granollers.
El tècnic en braille de l’ONCE de Granollers, Jordi Cardús, ha felicitat els alumnes `per la qualitat del treball.
Després de veure els contes, Cardús ha dirigit un joc en què els alumnes havien de llegir un text en braille per trobar una pista.
I finalment, han fet un joc amb els ulls tapats i una pilota sonora per posar-se en la pell de les persones cegues i sensibilitzar-los en el joc inclusiu.
“Es tracta de què els nens i adolescents puguin veure que hi ha altres sistemes de lectoescriptura, de comunicació i que nosaltres, si hem de llegir alguna cosa, ho podem fer”, ha dit Rebeca Garcia.
“És cert que les noves tecnologies ho faciliten i que ja hi ha mòbils que parlen, però jo, per exemple, soc cega total i he estudiat sempre en braille”, afegeix.
“Penso que val la pena que els nens que hi veuen bé sàpiguen que, igual que està molt interioritzat el llenguatge de signes per a sords, també existeix el braille. Aixó ho expliquem a les escoles i fem dinàmiques i jocs”.
La directora de l’ONCE a Granollers explica que cada any fan una activitat i enguany han escollit la de l’institut Lauro. “Ens va agradar la iniciativa i l’interès que van mostrar per estudiar i divulgar el braille”.
{{ comment.text }}