La idea seria incloure les bicicletes privades dels veïns que ho volguessin en una base de dades amb la fotografia i el número de sèrie del xassís, que la majoria de marques ja inclouen. Aquest llistat permetria retornar les bicicletes als seus amos en cas que mai fossin robades i la policia les recuperés. “De bicicletes, en recuperem però el més difícil és retornar-les al seu propietari perquè no sabem on trobar-lo la majoria de vegades”, comenta el cap de la Policia Local, Lluís Colomer.
Per ara, però, Granollers no ha tirat endavant aquest registre. “Creiem que en el nostre cas si ho fem sols seria poc útil. Estem en una continu urbà amb Canovelles, les Franqueses o la Roca i és fàcil que nosaltres puguem recuperar bicicletes de gent de fora de Granollers o que les policies dels pobles veïns trobin bicicletes que eren d’algú de Granollers”, explica Colomer. Per aquest motiu, creu que seria molt més útil un registre general a partir de la base de dades dels Mossos que fos consultable per totes les policies locals. “Ens permetria fer comprovacions massives i ser més eficaços a l’hora de tornar-les”, apunta.
Els robatoris de bicicletes són un dels principals frens a l’hora de fer servir la bicicleta privada a la ciutat, segons expliquen els usuaris i diversos responsables de botigues de la ciutat. Colomer admet que hi ha alguns robatoris de bicicletes però no considera que la xifra sigui alarmant. També recorda que quan la policia detecta que s’incrementen fa actuacions específiques per evitar-los. “Si hi ha un degoteig de denúncies en un entorn concret, ens ho mirem”, diu. Va passar fa uns mesos enrere, quan es va detectar un increment dels robatoris de bicicletes a l’entorn del Club Natació de Granollers. Es va aconseguir detenir els responsables d’una banda que robava bicis a la ciutat per enviar-les cap al Marroc. Segons Colomer, “la majoria de les bicicletes que es roben no són de les millor qualitat”. “Aquestes són les que criden més ràpid l’atenció dels policies a l’hora de recuperar-les”, assegura. Tampoc no hi ha cap zona específica de la ciutat on ara es donin més robatoris de bicicletes.
Per donar seguretat als usuaris de la bicicleta privada, l’Ajuntament treballa en un projecte per crear aparcaments segurs en espais tancats on només podrien accedir els usuaris amb una targeta que els identifica. Se situarien a l’entorn d’equipaments municipals com el Palau d’Esports o els centres cívics o l’estació de Granollers-Centre.