Bold planifica invertir 25 MEUR a curt termini per impulsar el desenvolupament i producció de bateries elèctriques, especialment aquelles destinades a avions. La intenció és enfortir la seu de Montmeló. La fàbrica s’equiparà amb nous laboratoris. També es preveu la contractació de mig centenar d’enginyers, i la posada en marxa d’una fàbrica als Estats Unit. Allà, l’empresa podrà distribuir directament els clients nord americans.
La previsió de la firma és que d’aquí a dos anys s’instal·lin en avions els primers prototips de bateries elèctriques. Són equipaments pensats per a aeronaus d’emergències, de mercaderies i de molt pocs passatgers. Tot plegat, ho ha anunciat aquest divendres el director executiu de Bold, Bernat Carreras, en el marc d’una visita del conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent.
Carreras ha destacat que a la seu de Montmeló ja han començat a desenvolupar i provar prototips de bateries per a avions. Ha estat una fita possible gràcies a l’ampliació de les instal·lacions feta durant l’últim any. La previsió és que durant els propers dos anys es comencin a integrar aquests prototips en aeronaus, per saltar llavors a la producció en sèrie. Un objectiu previst per a finals del 2029, quan ja s’espera que la fàbrica dels Estats Units estigui a ple rendiment.
Bateries per a avions lleugers
Les bateries per a avions elèctrics creades per Bold es basen en fibra de carboni, el mateix material que s’utilitza per a la Formula 1. Estan ideades per incorporar-les a avions Advanced Air Mobility, que són els que es poden enlairar de manera vertical, com ho fan els helicòpters. Entren en aquest segment els avions de rescat, alguns de mercaderies i les aeronaus de passatgers pensades per a un màxim de vuit persones. En tots els casos, fan una distància màxima de 150 quilòmetres.
Carreras ha destacat que, si prospera la implantació de les bateries a l’aviació, aquests vehicles poden ajudar a descongestionar el trànsit terrestre i ferroviari de les grans urbs. A més, s’aconseguiria un estalvi del 70% de CO2 en els vols regionals. La previsió és que les primeres proves es facin en avions híbrids, fet que confien que facilitarà rebre l’aval de les autoritats dels Estats Units i la Unió Europea.
Preguntat pel futur de l’aviació comercial elèctrica, Carreras ha apuntat que aquesta “no podrà ser completa” al final d’aquesta dècada degut a la càrrega química de les cel·les. “Caldrà esperar diverses dècades fins arribar-hi”, ha afegit. Si bé Carreras ha admès que Bold no és pionera en el desenvolupament de bateries per a avions, sí que ha garantit que treballen en uns models de “prestacions molt superiors”.
Al seu torn, el conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent, ha aplaudit el pla d’expansió de la companyia. També la consolidació del seu projecte, amb el qual l’últim any ha multiplicat per quatre la facturació -l’empresa ha declinat xifrar-ho per motius de confidencialitat-. “Són l’exemple del model amb què volem reindustrialitzar Catalunya”, ha ressaltat Torrent, tot assenyalant els “verticals estratègics de futur” que té Bold. El conseller ha pogut fer seguiment d’una iniciativa que ja havia conegut l’any passat en una visita.
Oportunitats de futur
El conseller ha assegurat que el projecte de Bold “obre oportunitats” de futur, tant per la consolidació de l’electrificació de l’automoció com, especialment, pel camí que queda per recórrer en la nàutica i l’aeronàutica. En aquest sentit, ha destacat l’aportació de 100.000 euros que ha fet el Departament a través de l’agència de competitivitat Acció.
Per la seva part, l’alcalde de Montmeló, Pere Rodríguez, ha assegurat que Bold “és la concreció del somni” que sempre havia anhelat el municipi; crear un hub prop del Circuit de Catalunya destinat a la mobilitat. Rodríguez confia que el futur de les bateries elèctriques permeti forjar el creixement de Bold a Montmeló. També espera que el nou PDU que l’Ajuntament negocia amb la Generalitat atragui noves empreses vinculades a la mobilitat.
{{ comment.text }}