QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

Caldes fa pagar als avis 100 euros anuals per tenir la teleassistència

Els avis de Caldes que tenen el servei de teleassistència municipal a casa seva hauran de pagar, a partir d’aquest gener, 100 euros anuals a l’Ajuntament per mantenir aquest dispositiu, gratuït des que es va engegar fa aproximadament 10 anys.

El 9 Nou
28/01/2012

La notícia ha indignat diversos usuaris i les seves famílies, que consideren la taxa injusta i excessiva, sobretot per al col·lectiu afectat, 260 pensionistes de més de 80 anys.

L’Ajuntament ha justificat la mesura pel cost que li suposa el servei en l’actual context econòmic, 25.000 euros anuals. “El que hem decidit és implantar un sistema de copagament. Els usuaris hauran d’abonar un terç del cost total de la teleassistència”, explica el regidor d’Acció Social, Isidre Pineda. La teleassistència, un servei permanent que connecta telefònicament l’usuari amb un centre on s’atenen urgències, estava finançada des de la Diputació de Barcelona, l’Imserso i l’Ajuntament de Caldes, que assumien un terç del seu cost total, aproximadament 25 euros mensuals per usuari. La Diputació i l’Imserso mantenen les aportacions i, per tant, és la partida corresponent a l’Ajuntament la que es farà assumir als usuaris, uns 8 euros mensuals.

L’Ajuntament diu que, arran de la implantació de la quota, hi ha usuaris que han decidit donar-se de baixa. “Es tracta d’un percentatge molt ínfim i prové d’avis que admeten que no necessiten tant aquest dispositiu. En qualsevol cas, la gran majoria ens està portant els documents conforme volen mantenir el servei”, afegeix Pineda.

L’Ajuntament, a més, ha ofert la possibilitat als avis d’acollir-se a ajudes econòmiques per aconseguir una rebaixa del 50% o del 100% de la taxa, en funció dels nivell d’ingressos totals familiars que acreditin. Amb ingressos totals familiars (tots els membres de la família que viuen amb l’usuari) no superiors al salari mínim interprofessional (SMI) de 2012, es pot optar a una bonificació del 100%. Entre l’SMI fins a 900 euros, es pot obtenir el 50 % de rebaixa en la quota.

“De moment, només hem rebut una sol·licitud d’ajuda”, diu el regidor. Els avis tenen temps de demanar-la fins al dia 27 de gener. Abans d’aquesta data, els avis també han de portar a l’Ajuntament un document amb el número de compte bancari on se’ls ha de cobrar la taxa trimestralment i la signatura mitjançant la qual accepten el nou cost del servei. Aquest requisit ha aixecat crítiques entre alguns familiars, perquè si no s’aporta el document, l’administració considera que no es vol continuar amb el servei. Pineda, per la seva banda, assegura que després d’aquesta data es trucarà a tots els avis per assegurar-se que volen prescindir del servei.

LA PREGUNTA

Veu bé que el president dels bisbes espanyols opini sobre política?

En aquesta enquesta han votat 491 persones.