Un grup de veïns del Moianès han engegat una recollida de signatures per reclamar millores de seguretat a la carretera C-59 que els connecta amb el Vallès Oriental i amb Barcelona, pel sud, i amb l’eix transversal, pel nord.
“Comença a ser hora d’abordar una solució més ambiciosa”, recull el manifest que van fer públic la setmana passada i que en pocs dies ha sumat més de 300 adhesions telemàtiques. Més endavant, també preveuen fer una recollida de signatures en paper.
Els promotors recorden que el darrer estudi EuroRAP del RACC situa el tram entre Caldes i Moià com el novè més perillós de tot el país amb una mitjana de 4,7 accidents l’any amb morts i/o ferits greus.
Per això, el manifest reclama al Consell Comarcal del Moianès, amb qui ja s’han reunit, que “lideri la demanda de millores” a la C-59 davant del Departament de Territori i Sostenibilitat i que tiri endavant “una auditoria de seguretat viària” en aquesta carretera amb “el compromís d’implementar les recomanacions que se’n derivin”.
Defensen que cal incloure la millora de la C-59 al Pla Estratègic Comarcal “com una de les principals actuacions estratègiques per al desenvolupament social, econòmic i territorial de la comarca”. I proposen que el desplegament d’algunes de les millores es facin amb el Programa d’Actuació Comarcal per al període 2019-2022.
La campanya defensa que una de les prioritats ha de ser “ampliar els vorals en aquells trams de carretera més estrets”. Això, recorden, posa en perill ciclistes perquè l’espai per fer avançaments és reduït, i obliga els conductors de camions i autocars a envair el sentit contrari en alguns punts.
El manifest també demana que s’actuï per reduir el perill de les topades amb senglars i altres animals. Són habituals com es recull en l’estudi de la Generalitat que identificava els trams de concentració d’accidents amb animals ungulats. Entre 2013 i 2017, hi va haver 18 topades amb senglars o cabirols al tram entre Sant Quirze i Castellterçol i 16 al tram de la Fàbrega. Cal “dotar la infraestructura de major permeabilitat faunística per minvar el risc d’atropellament d’animals i col·lisions”. I, en paral·lel, ampliar la senyalització per advertir els conductors de la perillositat dels trams amb una concentració més alta d’accidents d’aquest tipus.
Els promotors –una grup de mitja dotzena de persones de Moià– volen implicar gent d’altres municipis del Moianès. Fins i tot, de poblacions del Vallès Oriental com Sant Feliu o Caldes, on també pateixen problemes vinculats amb la C-59: el pas de tot el trànsit pel nucli de Sant Feliu o els col·lapses generats a la rotonda de la variant de Palau-solità i Plegamans, on ja es fan obres de millora.
També pensen en tots els usuaris de la carretera: conductors de furgonetes, camions i autocars, ciclistes i usuaris de les línies de Sagalés. “Potser és veritat que no som una població gaire nombrosa –13.603 empadronats el 2019– però sí que ens veiem obligats a desplaçar-nos diàriament fora de la comarca per anar a treballar o estudiar en una proporció major que els habitants de les comarques veïnes.” Ho demostren les dades de l’Enquesta de mobilitat en dia feiner de 2018: un 40% dels desplaçaments diaris es fan cap a fora de la comarca.
Els alcaldes mouen fitxa
En el darrer Consell d’Alcaldes del Moianès, celebrat la setmana passada, es va acordar que el Consell Comarcal i els 10 ajuntaments també faran un manifest conjunt per reclamar millores a la carretera. El document encara s’ha de redactar. Anna Guixà, alcaldessa de Sant Quirze, entén que és positiu que hi hagi moviment a la societat civil per reclamar millores a la C-59: “Ja està bé fer pressió. Tot sigui sumar esforços perquè la carretera sigui més segura.”
Just aquesta setmana, Territori ha anunciat una inversió prevista d’1,5 milions d’euros en millores al tram entre Sant Feliu i Moià.
{{ comment.text }}