Els Mossos i les policies locals fan a partir d’aquest dilluns especial atenció a l’ús dels sistemes de seguretat passiva dels vehicles per part del conductors i acompanyants. Es fa a través de controls estàtics com el que han muntat aquest dilluns al matí els Mossos d’Esquadra a la rotonda de la carretera de Granollers a Cardedeu, just a l’enllaç amb la ronda Nord, en terme de les Franqueses.
En el control, els Mossos han detectat diverses infraccions com conductors o acompanyants que no portaven el cinturó de seguretat cordat o un ciclista que no portava el casc reglamentari. També s’ha multat un motorista que portava el cas però no els duïa cordat.
Les sancions per aquestes infraccions són de 200 euros i, en el cas dels conductors, impliquen la pèrdua de tres punts del carnet de conduir.
TOTA LA SETMANA
Els controls s’aniran repetint al llarg de tota la setmana en diversos punts del Vallès Oriental. Els Mossos els faran en vies interurbanes mentre que les policies locals assumiran els controls a dins dels municipis.
Joan Costa, cap de trànsit a la Regió Policial Metropolitana Nord, ha constatat una certa relaxació en els darrers anys a l’hora de fer servir els sistemes de seguretat. Passa amb el cinturó, sobretot en el cas de recorreguts de curta distància, per exemple. També ha explicat com alguns conductors manipulen el vehicle per evitar que sonin els senyals acústics que alerten que el conductor o algun dels altres ocupants del vehicle no s’han cordat el cinturó de seguretat.
EL RISC DE NO CORDAR-SE EL CINTURÓ
El Servei Català del Trànsit recorda que “no utilitzar els dispositius de seguretat passiva o fer-ho però de manera incorrecta agreuja les conseqüències de lesivitat de les víctimes”. “És, junt amb la velocitat i la conducció sota els efectes de l’alcohol/ drogues, un dels principals factors de risc viari”, diuen des de Trànsit. L’any 2015 es van iniciar 14.991 expedients per sancions relacionades amb l’ús dels dispositius de seguretat passiva. L’ús del cinturó de seguretat també s’ha d’aplicar a “tots els usuaris en tots els vehicles, també en els autocars”.
Segons les dades de Trànsit, entre les víctimes d’accident de trànsit, l’any passat hi va haver un lleuger descens en l’ús dels accessoris de seguretat, tant pel que fa a casc (només en zona interurbana, on es va passar d’un ús del 99,2% entre les víctimes el 2014 al 98,9% el 2015) com pel que fa a cinturons i sistemes de retenció infantil (en zona interurbana es va passar d’un ús del 97,9% el 2014 al 97,6% l’any passat, mentre que en zona urbana la reducció va ser de 95,9% a 95,8%).
{{ comment.text }}