Esteve Rodríguez, de Granollers, és el director de Mercats i Operacions d’Estabanell. Fa 25 anys que l’Esteve, una persona molt vinculada al teixit social i esportiu de la capital vallesana, treballa a Estabanell. Conversem amb ell per parlar sobre la mobilitat elèctrica.
Surt a compte tenir un vehicle elèctric?
Com més quilòmetres facis, més a compte surt. Cal estudiar què fa cada persona, quin ús en fa, quins viatges fa… En tot cas, per al 90% de la gent, que més o menys fa al voltant de 80 quilòmetres diaris com a molt, sí que surt a compte. Ara ja hi ha vehicles al mercat de gamma normal que surten a compte amb la relació al vehicle de combustió.
Hi ha algun pla ad hoc per a clients d’Estabanell que fa que tenir un vehicle elèctric surti a compte?
Fomentar el vehicle elèctric passa, per a nosaltres, per posar les coses fàcils adaptant els productes a les seves necessitats de mobilitat responsable. Per això tenim un pla de vehicle elèctric. És a dir, tenim una oferta específica per a aquests usuaris que són més intensius en consum a la nit, que és justament el contrari del que és un ús habitual d’un habitatge que a la nit no necessita tant consum. Tenim un pla específic per als propietaris de vehicle elèctric.
Parlem una mica de cotxes. Quins avantatges tenen els elèctrics?
Un de les principals avantatges és que és un vehicle molt tecnològic, però més simple mecànicament. Això vol dir un manteniment més reduït i menys problemes al llarg de la vida útil del vehicle. Ras i curt, que té un manteniment molt més baix. L’altre avantatge és que el seu combustible, l’electricitat, és més econòmic que la benzina. I un altre avantatge, que no ho saps fins que no els proves, és la comoditat i la qualitat de l’experiència de conducció. És més silenciós, molt més tecnològic, i més potent en les arrancades i els avançaments.
D’acord, tot això són avantatges. I els reptes? O sigui, els problemes?
Fins fa poc un dels reptes era tenir prou gamma de tots els tipus, que també hi hagués al mercat gammes intermèdies. I aquest repte se soluciona a mesura que hi ha més usuaris, més fabricants, més producció, perquè els preus siguin cada vegada més competitius. Quan hi hagi més volum de cotxes elèctrics, el preu encara serà més competitiu que ara i llavors la proposta elèctrica serà encara més convenient respecte a la de combustió.
I que hi hagi prou punts de càrrega i prou electrolineres?
Justament a Catalunya som els líders en punts de càrrega perquè s’ha fet una feina des de fa bastant de temps, un recorregut que va començar l’any 2016, promogut sobretot per part de la Generalitat i diferents ajuntaments. Sempre podem dir que en necessitem més, de punts de càrrega, i que necessitem més empreses que hi inverteixin. Però al mateix temps hem de reconèixer que Catalunya és al capdavant de l’Estat espanyol.
I les administracions ho posen fàcil a l’hora de fer el canvi del cotxe de benzina o gasoil a l’elèctric?
Em sembla que els caldria una mica més d’agilitat. L’Institut Català de l’Energia de la Generalitat, l’Icaen, ha fet un bon diagnòstic i té molt clar on ha de donar suport i cap a on s’han de dirigir les subvencions, però hi ha un problema evident de recursos. Ara mateix, les subvencions són interessants i atractives, arriben fins a un 70% o 80% per als carregadors i fins a 7.000 euros per comprar vehicles. La idea està ben resolta, però la manca de recursos que té l’administració fa que això trigui una mica massa a executar-se. Tota la confiança que dona la possibilitat d’accedir a una subvenció s’esvaeix perquè hi ha la incertesa de quan es rebrà. Però ens consta que estan treballant de valent per posar-hi més recursos.
En què consisteix l’electrificació de demanda? Al 99% de la gent no ens sona gens, però si tens o penses tenir un vehicle elèctric cal tenir-ho en compte, oi?
Vol dir que el que abans no s’alimentava amb electricitat ara sí que ho farà. L’exemple del vehicle elèctric: abans era un automòbil que funcionava amb combustibles fòssils (benzina o gasoil) i ara ho fa amb electricitat. Això mateix passa en molts altres àmbits del nostre dia a dia. Per exemple, les calderes que es canvien per sistemes d’aerotèrmia per a la calefacció i l’aigua calenta. Són diferents solucions que permeten substituir un consum per un altre, generalment fòssil per electricitat, i que, a més, el puguem generar de forma renovable. Per tant, que no generi emissions, que descarbonitzi l’economia…
O sigui, l’exemple claríssim del que és la transició energètica, oi?
És un dels reptes que tenim més importants o de les coses en què hem d’invertir més esforç, perquè en l’electrificació de la demanda anem endarrerits. La democratització de l’eficiència energètica, la sostenibilitat, el consum responsable… tot això ha d’arribar a tothom amb les diferents solucions, i que aquestes solucions ajudin a rebaixar costos i siguin accessible a tothom. Les plaques d’autoconsum, les bateries, l’aerotèrmia…, totes aquestes solucions formen part de l’electrificació que redueix les emissions de CO2.
Recomanes atrevir-se a fer el salt al vehicle elèctric?
El que recomano és que cadascú pensi abans la solució de mobilitat elèctrica que més li convé.
Què vols dir? Triar entre diferents models de cotxe elèctric?
I no només cotxes. La mobilitat elèctrica va més enllà del cotxe. Per exemple, per Granollers et pots moure amb una bici elèctrica, un patinet elèctric o un vehicle elèctric individual o per a dues persones, que poden ser una bona solució si el teu dia a dia és aquest. Aquesta casuística és la que s’ha d’analitzar bé. I al mateix temps ja tenim cotxes elèctrics que poden fer més de 400 quilòmetres d’una tirada. I pensa que no s’haurien de fer més de 400 quilòmetres d’una tirada sense parar a fer un descans. És a dir, que ja tenim la tecnologia adaptada a les necessitats de cadascú.
Tens més preguntes sobre la mobilitat elèctrica? Tenim respostes
{{ comment.text }}