Retorn a la feina esglaonat a tallers mecànics i concessionaris del Vallès Oriental

Els concessionaris esperen acceleran el retorn quan avancin les fases de desconfinament

L’automoció, un dels puntals econòmics, recupera, lentament, el pols de l’activitat. Els tallers mecànics, inclosos els dels concessionaris de les grans marques, ja atenen la demanda dels clients. Mentre duri la fase 0 vigent actualment a la comarca serà amb cita prèvia. L’activitat es reprèn, però amb algunes diferències respecte al servei previ a la declaració de l’estat d’alarma.

“Segueix sense haver-hi un gran moviment”, apunta Josep Villagrasa, que regenta un taller de planxisteria a Canovelles. Durant el període de confinament només es van atendre serveis d’urgències vinculats als sectors essencials. “Hi havia un problema de manca de clients, però també un problema de falta de recanvis”, assenyala. Són dos problemes que, ara amb menor intensitat, continuen vigents.

“En l’actual situació, la gent no pensa a anar a reparar el cotxe, si no és molt necessari i, a més, la reducció del trànsit també redueix la sinistralitat i no es fan prou quilòmetres perquè sigui necessari el manteniment”, diu Villagrasa.

Als concessionaris es produeix una situació similar, però ja durant el confinament moltes revisions havien quedat pendents i encara se n’esperen més. “Teníem una llista d’espera que ara és la que estem atenent, sempre amb cita prèvia”, explica Aureli Galán, gerent del grup d’automoció Bertran, un dels més actius a l’àrea del Vallès Oriental perquè representa quatre marques –Opel, Skoda, Honda i Citroën, aquest últim recentment obert a les instal·lacions del grup a la zona del Coll de la Manya–. “Des de dilluns, hem detectat un cert augment de sol·licituds de cites”, explica.

Siguin els tallers de concessionaris o independents, una de les novetats que han d’afrontar són les mesures de prevenció. “Aquest ha estat un altre problema durant l’alarma: no hi havia accés a equips de protecció. Durant dies vam haver de recórrer a mascaretes velles i tenim problemes per trobar guants i líquids”, es queixa Villagrasa. La situació ha millorat en aquest sentit, però Villagrasa es mostra crític amb l’absència de criteris d’actuació clars. “Estem fent servir productes ionitzats, rajos ultraviolats… tot el que podem, però ningú ens assegura quins passos s’han de fer”, diu Villagrasa. El que és segur és que canviaran els hàbits: “Ja s’estan canviant els hàbits dels clients, que porten mascaretes i guarden les distàncies.”

Els protocols estan més establerts en tallers de concessionaris. “Hem rebut les consignes de la nostra mútua i també de les marques que representem i les hem refós en un protocol intern”, relata Aureli Galán. El grup ha adquirit màquines d’ozó i productes de desinfecció i els vehicles passen per aquest procés abans i després de la reparació. “Això comporta entre un quart d’hora i 20 minuts addicionals”, admet. També hi ha mesures de seguretat en la recepció (gels desinfectants i pantalles protectores) en l’atenció als clients.

La Unió d’Empresaris d’Automoció de Catalunya, entitat amb seu a Granollers, estima que un 80% del sector torna a tenir una activitat que encara és parcial. Aquesta entitat, vinculada a la Unió Empresarial Intesectorial, ha assessorat els associats i ha facilitat certificats de mobilitat per als clients, segons explica el secretari general de la UEI, Joaquim Colom.

Serveis de venda, en espera

La tornada a la normalitat serà més lenta en la venda de vehicles. En la fase 0 es pot fer atenció en hores concertades amb clients en establiments de menys de 400 metres –una mida que tenen dos dels quatre concessionaris del grup Bertran–. “Als concessionaris, les mesures de distància es poden complir, perquè no hi ha aglomeracions”, diu Galán.

Les vendes de vehicles s’han ressentit per l’estat d’alarma. Al Vallès Oriental, es calcula que la caiguda de vendes és del 92% en un any i que encara hi haurà descensos en els propers mesos. “El gran mal ja l’hem patit; la durada dependrà de les mesures d’estímul que es puguin anar prenent”, reflexiona Aureli Galán.

Cronologia de l’impacte del coronavirus al Vallès Oriental.

LA PREGUNTA

Quina creu que serà la força més votada a les eleccions al Parlament?

En aquesta enquesta han votat 332 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't