QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

Un tercer trimestre atípic als centres educatius

Debat entre la comunitat educativa sobre com s’ha d’avaluar el tercer trimestre

Aquests dimarts els alumnes de tots els centres educatius iniciaran el tercer i darrer trimestre de curs. Ho faran encara fora dels centres i encara sense una data de retorn. També pendents de la concreció de com s’haurà d’avaluar la feina que es faci a partir d’ara, uns criteris que el Departament d’Ensenyament ha de concretar en els propers dies. Serà un tercer trimestre diferent.

Des del Casal del Mestre consideren que “qualsevol mesura que prengui el Departament” ha de tenir en compte les diferències que hi ha a les famílies, les seves condicions de vida i els mitjans de què disposen per acompanyar els alumnes. “Si es planteja un tercer trimestre en confinament caldrà establir mesures específiques d’atenció i de compensació perquè els més febles no tornin a ser els més perjudicats”, diuen. Per a ells, fins ara, “la voluntat i la dedicació de les mestres ha anat salvant la situació”. “I no precisament les polítiques educatives del Departament.”

El Casal del Mestre considera que “els currículums han de passar a ser secundaris”. Aposta per uns aprenentatges “veritablement funcionals”, “adaptats a cada nivell escolar” i que ajudin els alumnes a “reflexionar sobre la importància de la vida”. S’oposen a un tercer trimestre avaluable. “No es donen les condicions per fer una avaluació com s’ha fet sempre. Seria contraproduent i injust per moltes raons.” “Agreujaria encara més la bretxa cognitiva que ja existeix”, afegeixen.

Per Francesc Arolas, regidor d’Educació de Granollers, “no es pot fer a casa el que s’havia de fer a l’aula perquè això crearà una bretxa encara més gran”. Dolors Sala, regidora d’Educació de Cardedeu, apunta que és “un bon moment per personalitzar aprenentatges”. “Hi haurà un terç del curs que es farà de manera diferent i això s’haurà de tenir en compte. Crec que no el podem avaluar com els altres dos però això ho haurà de fixar el Departament.” Sala aposta més per valorar “hàbits i habilitats” que continguts.

“Cal donar normalitat a aquesta situació excepcional. L’alumnat ha de veure que la vida continua i ha de pensar en el seu futur. Com? Amb activitats, mantenint una rutina i continuant enganxat a l’aprenentatge”, indica Begoña Gibert, directora de l’institut El Vern, de Lliçà de Vall, on habitualment ja s’utilitzen plataformes virtuals i els alumnes tenen el seu ordinador. “És una avantatge”, admet Gibert, que aposta per “avaluar de forma positiva”. “L’alumnat que per circumstàncies especials no pugui treballar no el podrem avaluar negativament.”

Montse Valois, directora de l’escola Els Pinetons, de la Garriga, afirma que la situació “és tot menys normal” i apunta la dificultat de “posar-se a treballar” amb plataformes digitals amb alumnes d’Educació Infantil i Primària, on “és important el suport de les famílies”, almenys fins a tercer o quart. A més, “l’escola no són només les propostes curriculars, és l’acompanyament. No és un ordinador, és el seguiment, la tutoria”, insisteix.

Felip Joan de Dalmases, director de l’escola Sant Lluís Gonçaga, de la Garriga, indica que seguiran com han fet aquestes setmanes: “posant a l’abast de l’alumnat continguts acadèmics i intentant avaluar-los en la mesura que sigui possible”. Admet la dificultat, segons l’edat. També que, en la situació actual, “falta el contacte humà, tan important en l’educació”. Recorda que l’aprenentatge és un procés. “En el pitjor del casos, si no poden tornar a l’aula no aniran menys ben preparats que si haguessin fet un tercer trimestre normal”, diu en referència al pas de quart d’ESO a Batxillerat.

Bretxa tecnològica

Un dels aspectes que preocupen és la falta de mitjans materials –ordinadors, tauletes i/o connexions a internet– per seguir el curs. Els mateixos centres i els ajuntaments miren aquests dies de conèixer quina és la situació real.

“Hem contactat amb les escoles per saber de què estem parlant. Volem saber els números”, diu Arolas. Granollers posarà a disposició del Departament d’Educació personal municipal per repartir material informàtic, però creu que no es pot passar aquesta responsabilitat als ajuntaments com ja es va fer amb les targetes moneder. “Hi ha la necessitat de mobilitzar el personal propi del Departament”, defensa.

Des de l’Ajuntament de Canovelles, s’ha contactat amb els centres per tenir “una detecció més acurada de les necessitats que ja es tenen detectades des de serveis socials”. “Estem veient que som molts i el Departament ens ha passat la pilota”, diu la regidora d’Educació, Laura Santano, que assegura que la disponibilitat d’ordinador o Wi-Fi no és l’única. “Cal veure com es fa el suport personal dels alumnes. Els mestres fan el que poden.” També es plantegen fer arribar material imprès.

De fet, Canovelles ha fet una crida per aconseguir aparells informàtics que es puguin cedir a famílies que no en tinguin. També faran una crida perquè els veïns obrin les xarxes Wi-Fi de casa seva per facilitar connexió a les famílies que no tenen internet.

L’Ajuntament de Cardedeu ha fet aquesta tasca i ha situat en un mapa intern de treball les famílies amb manca de connexió per buscar-los una alternativa.

“Estem a disposició del Departament d’Educació i les escoles per ajudar en el que sigui necessari perquè el tercer trimestre es pugui desenvolupar on line i tots els infants i joves del municipi puguin continuar connectats amb els aprenentatges escolars”, explica Anaïs Medina, regidora d’Educació de Sant Celoni. S’està treballant per detectar “els infants que tenen més dificultats de connectivitat per fer un treball d’acompanyament i màxim suport”, per preparar i repartir material informàtic als infants que no en tenen” i per “fer arribar material i dossiers en paper a les famílies que més ho necessiten”.

“Cal posar tots els mitjans possibles per evitar la bretxa tecnològica entre els alumnes”, diu Pep Busquets, regidor d’Educació de Caldes. Destaca que, més enllà dels continguts, “serà important l’acompanyament dels alumnes” per combatre els efectes negatius que poden tenir aquestes setmanes de confinament.

Cronologia de l’impacte del coronavirus al Vallès Oriental.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 139 persones.