QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

Els estralls de la Covid-19 fan augmentar un 20% els usuaris dels bancs d’aliments

El Xiprer ha pasat de donar 800 lots mensuals a 1.050 a famílies de Granollers, Canovelles, les Franqueses i la Roca derivades pels serveis socials dels ajuntaments

El 9 Nou
04/06/2020
Granollers

Des de l’esclat de la crisi sanitària del coronavirus, el magatzem d’El Xiprer, que fa el repartiment d’aliments a famílies de Granollers, les Franqueses, Canovelles i la Roca, ha augmentat en uns 250 la xifra de lots mensuals que dona. S’ha passat dels 800 que es lliuraven al març als 1.050 actuals, una xifra que es preveu que pot continuar creixent en les properes setmanes.

En el cas d’El Xiprer, representa un increment al voltant del 30% que situa el volum d’usuaris en uns nivells similars als màxims registrats durant la crisi econòmica que va esclatar el 2008. “En molt poc temps la crescuda ha estat molt forta. Això és el principi perquè ningú sap com acabarem”, comenta Pep Nogueras, president d’Amics d’El Xiprer, una entitat creada fa just 10 anys per garantir la viabilitat econòmica del menjador i la casa d’acollida creada per Mercè Riera a Granollers.

Joan Hidalgo, un dels coordinadors comarcals del Banc dels Aliments, confirma que s’està “retornant a dades de la crisi de 2008”. Al conjunt del Vallès Oriental, Joan Hidalgo estima que el creixement de la demanda se situa al voltant del 20%. “En general, ha augmentat a tot arreu. Hi ha municipis on és un 10% però també n’hi ha on és un 25%.”

Hidalgo confia que si la situació econòmica s’estabilitza després d’aixecar les restriccions de confinament, la xifra d’usuaris es reduirà ràpid. “Potser són persones que ara necessiten una ajuda puntual perquè estan afectades per un expedient de regulació temporal d’ocupació i encara no han rebut la prestació de l’Estat.” Amb tot, decisions com el tancament de les plantes de Nissan “no ajuden” i poden tenir repercussió en alguns municipis de la comarca.

Totes les persones arriben a El Xiprer i la resta de bancs d’aliments de la comarca derivades pels serveis socials dels ajuntaments. Entre els nous usuaris, “hi ha persones que no havien necessitat mai l’ajuda”, explica Natàlia Sanchís, tècnica d’El Xiprer. En molts casos són parelles joves i persones nascudes aquí. Hidalgo explica que s’intenta donar una resposta ràpida a les persones amb necessitats. “Hi ha persones que és la primera vegada que han de recórrer a aquesta ajuda i això fa que sovint els costi demanar-la”, afegeix.

Capacitat de donar resposta

Segons Hidalgo, els magatzems dels bancs dels aliments estan tenint capacitat per donar resposta a l’augment de demanda dels usuaris perquè la crisi ha coincidit en el temps amb l’arribada de productes de la Unió Europea que aporten reserves de llet, oli o llegums cuits. “Ara per ara no hi ha problemes de subministrament”, assegura Hidalgo, que afegeix que “el Banc dels Aliments també està comprant molt producte amb els recursos propis que té”.

El Xiprer, per la seva banda, també complementa els lots comprant determinats productes si no en té al magatzem. En contrapartida, però, hi ha hagut una reducció de les minves que arriben dels supermercats. I les limitacions imposades per l’estat d’alarma han impedit accions de recollida d’aliments com la que es fa cada primavera als supermercats Carrefour.

Enmig de la situació de crisi, Amics d’El Xiprer ha rebut sis noves altes de socis i sis persones més han trucat expressament per incrementar la seva aportació mensual. També han rebut una aportació extraordinària. “És una resposta solidària molt maca”, diu Sanchís.

LA PREGUNTA

Creu que s’està fent bé la gestió de la pesta porcina?

En aquesta enquesta han votat 62 persones.