Peatges amb data de caducitat

El 31 d’agost de 2021 s’acaba la concessió per a la gestió de l’AP-7 al Vallès

A partir de l’1 de setembre de 2021 es podrà circular pel tram de peatge de l’AP-7 al Vallès Oriental sense pagar. El dia abans venç la concessió per a l’explotació d’aquesta via. L’aixecament de les barreres al peatge troncal de la Roca i de la resta que hi ha entre Tarragona i la Jonquera comportarà canvis a la mobilitat de tot aquest corredor i en les vies paral·leles. També se’n preveuen al Vallès Oriental amb efectes evidents sobre la C-35.

L’alliberament dels peatges “canvia la nostra mobilitat d’una manera increïble i a millor”, sosté Xavier Flores, director d’Infraestructures de Mobilitat del Departament de Territori i Sostenibilitat. “Serà millor per qui utilitza l’autopista i millor per qui utilitza la carretera convencional”, afegeix.

Un grup de treball al Parlament ja va valorar l’impacte de l’alliberament de les autopistes de peatge –aquest proper 1 de gener ja s’aixequen les barreres del tram Vila-seca a Alacant de l’AP-7– i va preveure “reencaminaments de conductors que ara fan servir carreteres convencionals cap a l’autopista”, apunta Flores en declaracions a EL 9 NOU.

“Sobretot un trasllat de camions cap a l’AP-7”, diu. “Hi pot haver gent que ara va de Sant Celoni a Hostalric per la C-35 que passi a fer servir l’AP-7”, que s’ha vist que és “capaç d’absorbir” el previsible creixement del trànsit.

Això es tradueix en “estalvis de temps”, “millores en la seguretat” i “una reducció significativa del trànsit a la C-35, que serà més pacificat” i podrà tenir un caràcter més local. Aquest mateix raonament es pot aplicar a l’entorn de Granollers amb el trànsit que ara travessa per la ronda Sud per estalviar-se el peatge de la Roca.

Nou model, la vinyeta

La Generalitat aposta per la introducció de la vinyeta, una taxa que pagaran tots els titulars de vehicles i que els permetrà circular per totes les vies d’alta capacitat. Els diners permetran “pagar el manteniment i noves inversions” però també ajudaran a finançar accions de millora al transport públic, diu Flores. “Passarem d’un no-model a un model global per a tots els catalans” que farà “desaparèixer el concepte clàssic de peatge”, indica.

Aquest model també preveu que els vehicles de fora de Catalunya també hagin de pagar per fer ús de les vies d’alta capacitatamb “vinyetes setmanals o mensuals”. “No estem inventant res”, diu Flores, que recorda que aquesta és la via de gestió de les vies d’alta capacitat que des de fa anys fan servir països com Suïssa i Àustria.

Sense peatges “en sortirem beneficiats en els trajectes per Catalunya, que és on ens movem més i on hi ha més peatges”, diu Joan Espinassa, director comercial de Transparets, que explica que la despesa de la vinyeta s’assumirà com una taxa o una assegurança anual en els costos de l’empresa.
Per la seva banda, el govern de l’Estat acaba de licitar un contracte per encarregar els estudis de trànsit i necessitats d’actuació en tot aquest tram de l’AP-7 i també de l’AP-2, entre el Vendrell i Saragossa amb la fi de les concessions a partir del setembre de 2021.

LA PREGUNTA

Veu bé l’avançament electoral a Catalunya?

En aquesta enquesta han votat 856 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't