La Unió Empresarial Intersectorial (UEI) vol potenciar l’oferta d’oficis per evitar que desapareguin determinades professions al Vallès Oriental. La patronal adverteix que determinats sectors els han traslladat la manca de treballadors amb certs perfils i competències, motiu pel qual reclamen un esforç d’administració, empreses i centres educatius per potenciar la formació de futures generacions: “Si no es fa, les empreses patiran”, assenyala el president de la UEI, Pep Garcia. La patronal també reclama una millora urgent de les infraestructures viàries i ferroviàries per garantir la viabilitat de la indústria vallesana, però també el benestar de la població per desplaçar-se tant dins de la comarca com amb les veïnes.
Garcia va assumir la presidència de la UEI al 2023, amb l’objectiu d’establir un pla estratègic amb la mirada posada a l’any 2030. No només oferir serveis als associats i als gremis del Vallès Oriental, també abordar els temes fonamentals sobre els quals calia treballar i que afecten a la competitivitat del teixit industrial de la comarca.
“Mentre el Pacte Nacional per la Indústria es marca l’objectiu d’assolir un 25% del PIB basat en la indústria al 2030, al Vallès Oriental ja en tenim un 35%”, destaca Garcia en una entrevista a l’ACN. Destaca que la comarca té una economia equilibrada, també en serveis, comerç o atractius turístics, com la Roca Village o el Circuit de Barcelona – Catalunya.
Ara, la indústria està enfocada en la transformació tecnològica i digital, tot posant de relleu la lliçó que la pandèmia ha donat sobre com d’important és tenir una indústria estratègica i tornar a construir les cadenes de subministrament. “Malgrat tot allò negatiu que hem viscut, i amb dues guerres com la d’Ucraïna o la de Palestina, la indústria catalana i la vallesana han mostrat la seva resiliència”, apunta.
Amb èpoques marcades pels marges reduïts per l’encariment de l’energia, de les matèries primeres o les restriccions per sequera, ara reclama que l’administració sigui sensible a l’activitat econòmica i perquè pugui garantir la seva competitivitat.
Preocupacions a mitjà termini
Garcia es mostra preocupat pel futur a curt i mitjà termini de certs oficis, davant d’una “manca claríssima” de personal, que planteja un repte pel que fa a la Formació Professional Dual. És per aquest motiu que reivindica un esforç transversal per garantir que aquestes activitats tinguin un relleu.
“Quan parlem amb industrials ens diuen que moltes persones que desenvolupen oficis estan propers a la jubilació, si no formem joves perquè puguin fer aquests oficis, les empreses patiran”, assegura Garcia. Aquest fet, diu, demana ambició, a través d’un projecte que passi per la suma dels centres formació, les empreses i els alumnes a coordinar-se, d’acord amb les necessitats empresarials.
“El Vallès Oriental podria ser un banc de proves per posar en marxa un nou model, que requereix la participació d’empreses i treballar des de les escoles per tornar a prestigiar els oficis”, apunta. “És un tema de país i un gran repte, afecta la indústria, però també la restauració o els serveis, entre d’altres”, afegeix en president de la UEI.
Garcia també considera de gran importància impulsar l’emprenedoria. Fa tres anys van donar suport a la creació del col·lectiu Joves Talents Inconformistes, una manera d’estimular les futures promeses i posar-los en contacte amb el món empresarial: “Els empresaris ens queixem que no trobem talent, i els joves que no troben empreses que vulguin desenvolupar el seu talent”, destaca, motiu pel qual creu que s’hauria de potenciar la mirada i l’actitud emprenedora des de l’escola.
Millora necessària de les infraestructures
La patronal destaca la necessitat de garantir d’invertir de manera urgent en les infraestructures de l’entorn metropolità, i per la part que els afecta al Vallès Oriental. Això és tant carreteres com línies ferroviàries, tant per garantir el trasllat de mercaderies com la mobilitat dels treballadors, en un entorn marcat per una alta densitat d’empreses situades en polígons.
Pel que fa al tren, Garcia denuncia que els dos Vallesos, l’Occidental i l’Oriental, situats un al costat de l’altre, estiguin d’esquenes pel que fa a la xarxa ferroviària. “Una gran demanda és la connexió de les línies R4 i R8 de Rodalies, al 2024 no es pot entendre que les capitals de l’Oriental no estiguin connectades a les de l’Occidental, és una demanda oberta i hem d’empènyer perquè es faci ràpid”, remarca. Un enllaç que s’hauria de fer a l’alçada de Cerdanyola del Vallès, on el traçat de les dues línies coincideixen però en diferents nivells.
L’altre projecte ferroviari és el desdoblament de la línia R3, que actualment es troba en fase d’execució entre Parets i la Garriga: “Hem de continuar, tant cap amunt com cap avall, és una línia alternativa estratègica de país i cal seguir els treballs fins a Vic i Ripoll i també fins l’Hospitalet de Llobregat”, apunta Garcia.
En l’àmbit viari, el gran entrebanc se centra en la carretera AP-7, que està col·lapsada dia sí, dia també, però també el seu lateral al tram del Vallès Occidental, la B-23, o la carretera C-17. És aquí on torna a sortir el nom del Quart Cinturó, una via tan reivindicada com denunciada al Vallès per la necessitat que uns hi veuen per garantir la mobilitat transversal com per les connotacions negatives que uns altres hi troben sobre el territori.
“Tindria sentit tenir una alternativa viària des del Baix Llobregat al Maresme passant pel Vallès”, destaca, tot apuntant també les seves conseqüències. “Quan fem qualsevol infraestructura, això té un impacte en el territori i en medi ambient”, lamenta.
Per això, destaca, “caldria un estudi acurat” per trobar un encaix entre totes les parts.
{{ comment.text }}