Ara, l’escàndol dels motors trucats per part de la multinacional ha deixat en suspens unes inversions que havien de propiciar l’arribada de nous models per a la planta del Baix Llobregat. “Ningú sap què pot passar”, avança Xavier Vera, president de la Unió Patronal Metal·lúrgica a la comarca i fabricant de components per a proveïdors de Seat. “És cert que si no es fessin les inversions estaríem en un punt crític, però a Espanya es fabriquen dos milions i mig de vehicles”, remarca Vera.
Seat rep components d’una desena d’empreses de la comarca (més enllà de les subministradores d’aquestes companyies). Són Linde Wiemann (de la Garriga), Bosch Sistemas de Frenado (Lliçà d’Amunt), ITW España (amb plantes a la Garriga i a les Franqueses), Ti Group Automotive (Montornès), Flex’n’Gate (les Franqueses), Zanini i Freudenberg (Parets) i Magneti Marelli (Llinars). A aquestes empreses, se n’hi han d’afegir tres més que actuen com a subministradores directes de Seat, el que en el sector es coneix com a Tier 1, i que estan en procés de tancament. La primera és Inteva, que fabrica alçavidres i que ha avançat que tancarà les instal·lacions de Palautordera on treballaven 63 persones. I també són proveïdors Valeo Climatización, de Martorelles, Autoliv Kle, de Granollers, que negocien expedients de tancament.
El sindicat Comissions Obreres va mantenir una reunió amb representants laborals d’aquestes empreses. El sindicat remarca que la crisi que s’ha produït al voltant de les emissions dels vehicles dièsel del grup Volkswagen “no té a veure amb els treballadors” i per això “no permetrà que s’utilitzi aquesta crisi per dur a terme noves retallades de drets i condicions laborals”. El sindicat, com també UGT, crearà una comissió de seguiment del programa d’inversions.