El Departament d’Educació ha informat que ha suspès provisionament les funcions de l’equip directiu de l’institut El Til·ler, de les Franqueses, mentre no es resolgui l’expedient que se’ls ha obert.
La decisió arriba aproximadament quinze dies després que 48 membres del claustre del total de 58 demanessin al Departament d’Educació que cessi l’equip directiu del centre.
En un comunicat asseguraven que viuen “una situació alarmant”, amb pressions a professors que té incidència en la qualitat de l’educació que rep l’alumnat.
També deien que han estat víctima d’agressions físiques per part d’alumnes i de verbals per part de familiars, i que tot i això no s’ha actuat amb contundència.
A més, denunciaven l’obertura d’expedients “arbitraris” a dues docents, una situació que ha generat, tensió entre el professorat.
Els docents van fer pública la situació després d’un curs en què asseguraven que els ha passat factura al “benestar emocional i la salut mental del personal que treballa al centre”.
La situació, relataven, es deriva del decret d’autonomia dels centres i el de plantilles, que atorguen a l’equip directiu poder “per fer i desfer amb arbitrarietat i falta d’humanitat”.
En el text explicaven que des de fa cinc anys el coordinador pedagògic té control sobre l’equip directiu, que ha passat de quatre membres a dos, que denunciaven que “amb el seu consentiment o silenci” avalen les seves accions.
Denunciaven que la seva actitud genera mal ambient al centre, tensió i “sensació de control i persecució”: “La direcció del centre no deixa opinar, ni fer propostes, i no es compta amb els docents, els claustres són unidireccionals”, assenyalaven.
En aquesta línia, detallaven que hi ha hagut pressió cap a interins novells i altres docents, desautoritzant-los en alguna ocasió en una aula davant dels alumnes o qüestionant la seva professionalitat, fets que definien com una “manera de fer habitual”.
Atacs a docents
En la carta de denúncia asseguraven que en general l’alumnat és poc conflictiu, tot i que s’han registrat episodis de manca de respecte cap a professors o material, entre d’altres, i que la direcció no els ha cobert.
“Ens hem trobat molt desprotegits i poc recolzats per la direcció, en moments en què hi ha hagut incidents importants i greus, l’acció de la direcció no ha estat a l’alçada, sovint protegint l’alumne i empoderant-lo per tornar a faltar el respecte sortint impune d’accions greus o amb conseqüències gens proporcionals a la falta comesa”, assenyalaven.
La direcció s’explica
Per la seva banda, el dia 27 de juny, la direcció d’El Til·ler sortia al pas de les acusacions amb una carta dirigida a les famílies i publicada a la web del centre en que deixa que sempre ha actuat d’acord amb la normativa vigent i “amb els principis d’integritat i transparència” que sempre han guiat el seu treball.
En la carta, afegeixen que no havien respost fins llavors les acusacions de la carta dels professors “per lleialtat a la institució”.
Asseguraven que l’objectiu és crear “un ambient educatiu segur, respectuós i enriquidor per a tots els alumnes i personal docent” i recorden que disposen d’un protocol de convivència.
“Un protocol que delimita clarament les responsabilitats de tots els membres de la nostra comunitat educativa, incloent-hi professorat, alumnat, famílies, coordinador de nivell, equips docents i l’equip directiu”, diuen.
Els membres de la direcció del Til·ler asseguren que “totes les decisions són el resultat d’un procés consensuat, evitant accions unipersonals i garantint una gestió transparent i col·lectiva”.