El Pla de Mobilitat del Vallès no contempla el quart cinturó entre Sabadell i Granollers. Ho ha explicat el conseller de Territori, Damià Calvet, en la presentació del document davant els alcaldes d’aquest territori. “Hi ha una mobilitat per resoldre, si convé amb projectes complementaris”, ha apuntat. Alhora, Calvet ha advertit que el pas d’una “infraestructura pesada” per aquesta zona “és inacceptable”.
Amb tot, el conseller ha indicat que sí existeix un consens per “acabar el que ja està començat”, referint-se al tram entre Terrassa i Abrera, i per connectar les dues capitals del Vallès Occidental amb una via “que no sigui de pas”. El pla, que es troba en exposició pública, inclou 72 propostes, un pressupost de 2.500 milions d’euros i una temporalitat fins el 2026.
Després que el passat 4 de febrer s’iniciés el període d’informació pública del Pla de Mobilitat del Vallès, aquest divendres el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha presentat el document als alcaldes, representants municipals i membres d’algunes entitats econòmiques d’aquest territori.
“Es tracta d’un instrument clau per resoldre un aspecte imprescindible per la vida de les persones i per les mercaderies d’aquest territori”, ha apuntat Calvet, que ha explicat que el document inclou 72 propostes, un pressupost de 2.500 milions d’euros i una temporalitat d’execució fins el 2026.
Un dels aspectes més controvertits del pla, és el quart cinturó. Calvet ha expressat que existeix un “consens” entre els diferents agents d’aquest territori per “acabar el que està començat”, en referència al tram entre Terrassa i Abrera. En aquest sentit, ha demanat al ministeri de Foment celeritat i que es compleixi el calendari previst.
Segons el conseller, també existeix un acord entre les dues capitals del Vallès Occidental, Sabadell i Terrassa, per millorar la seva connexió creant la ronda Vallès. Tot i això, adverteix, que aquest projecte no ha de ser una “via de pas”. Per aquest motiu, explica que “en les solucions concretes de projecte de la B-40 en aquest tram, el pla fa èmfasi en la bona connexió amb la ronda Oest de Sabadell i la resolució amb la carretera de Castellar”.
Per contra, el responsable de Territori i Sostenibilitat, diu que es descarta crear una “infraestructura pesada” que uneixi Granollers amb Sabadell i insisteix que aquest extrem és “inacceptable”. Reconeix que en aquests àmbit hi ha “una mobilitat que cal resoldre” però aposta per fer-ho amb “projectes complementaris”.
Recorda que s’ha obert un període per presentar al·legacions al pla que finalitzarà el 6 d’abril. “Ja s’ha obert un debat per escoltar totes les sensibilitats”, ha assenyalat el conseller que ha dit que també es faran sessions de treball arreu del territori. Pel que fa al finançament d’aquesta infraestructura, Calvet s’ha mostrat convençut que ha de ser el govern espanyol qui n’assumeixi el cost.
En l’àmbit ferroviari, el pla valora la necessitat de crear un segon túnel en la línia de FGC al Vallès Occidental, que permetria incrementar el volum de trens semidirectes. “Aquesta és una infraestructura amb una magnitud que superaria la temporalitat que ens hem fixat”, ha reconegut Calvet. Així mateix, el document aposta per tirar endavant el túnel d’Horta i millorar l’R8.
Major ús del transport públic
Un dels principals objectius passa per reduir l’ús del vehicle privat un 10% i incrementar el del tren un 35%. A més fixa una estratègia per augmentar les quotes modals de mobilitat amb Barcelona i també dintre del propi Vallès. “En la diagnosi hem vist que la quota de mobilitat amb Barcelona és del 42% i volem incrementar-la fins el 50%, mentre que la interna és baixa, del 13% i volem que pugi fins el 21%”, detalla Calvet.
Es calcula que el pla estalviaria deu milions d’hores de congestió de la xarxa viària i permetria reduir un 9% les emissions de gasos contaminants.
{{ comment.text }}