Només entre Granollers i Mollet, s’espera que aquest dilluns comencin el curs 15.026 alumnes en totes les etapes obligatòries, 703 alumnes menys que ara fa un any segons la suma de les dades facilitades pels dos ajuntaments.
A Granollers, la represa començarà amb 8.518 alumnes: 1.501 a Educació Infantil; 3.818, a Primària, i 3.199 alumnes a l’ESO, segons les dades provisionals.
A Mollet, les xifres baixen a 6.508 nens: 1.144 per a Educació Infantil, 2.965 a l’etapa de Primària i 2.399 a la Secundària. Entre els dos sumen 15.026 alumnes, 703 menys que el curs anterior, i encara quedarien els alumnes de la resta d’estudis (Batxillerat i cicles), que es reincorporaran a l’aula a partir del 12 i el 15 de setembre.
En números més concrets, a Granollers aquest dilluns hi haurà 232 estudiants menys a les aules que ara fa un any, i a Mollet en seran 471 menys que a l’inici del curs 2024/2025. Això es justificaria per la baixada de la natalitat que pateix progressivament tot el país. A hores d’ara el Departament d’Educació no ha volgut donar xifres comarcals, només per servei territorial (Maresme-Vallès Oriental), per la provisionalitat de les dades.
La consellera d’Educació, Esther Niubó, va insistir dimecres en roda de premsa en la baixada de ràtios i en el creixement de la plantilla docent a tot Catalunya. Les mesures estan encaminades, entre altres qüestions, a reforçar l’atenció a alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE), que han crescut en nombre els darrers anys.
El curs 2025/2026 també serà el de la prohibició total dels mòbils i rellotges intel·ligents en tota l’etapa obligatòria i dels plans de millora de les competències oral i lectora, pensades per redreçar els resultats educatius. A més a més, es canvia a un sistema de nomenaments de professors diaris per tal d’agilitzar l’arribada de personal substitut.
Més necessitats educatives
Les millores que ha plantejat el Departament estan ben vistes pel Casal del Mestre de Granollers i el Vallès Oriental, encara que s’hi arriba “tard”, segons el seu president, Víctor Velasco. “La tendència és bona, però arrosseguem tants anys de falta d’inversió que tenim una gran dificultat a l’aula.”
Velasco sosté que encara faltaria incrementar més el personal docent per tal que els mestres es puguin adaptar a la “diversitat” a l’aula, que s’entendria per l’increment de les necessitats específiques de suport educatiu o la presència de més nens nouvinguts als qual s’ha d’ensenyar la llengua. Velasco també sosté que caldria revisar els recursos que es destinen a les escoles concertades, que podrien estar sobredimensionats, i augmentar la dotació de les públiques.
Per la seva banda, el sindicat USTEC ha amenaçat amb vagues si el Departament no fa passos per millorar les condicions laborals del professorat.