QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

El desdoblament de l’R3 començarà pel tram entre Granollers i la Garriga

Es preveu posar en marxa el primer tram 16 mesos després de l’inici de les obres

El 9 Nou
18/07/2021
Granollers

La duplicació de la via de la línia R3 entre Parets i la Garriga es farà, en la majoria dels 17,1 quilòmetres que es desdoblaran, en paral·lel a la via actual, tant pel costat esquerre com dret, en funció del tram.

La plataforma s’ampliarà a partir de la ja existent i l’eix entre vies serà de quatre metres a la majoria del traçat. En alguns trams, es conservarà l’actual via única i se’n farà una de nova al costat. En altres zones, en canvi, caldrà aixecar-la. En aquests punts, les dues vies seran noves.

Obres separades en dos trams

Els treballs es divideixen en dos trams (de Parets a Granollers-Canovelles i de Granollers-Canovelles a la Garriga). Les obres començaran pel sector situat més al nord i, un cop acabat, es començarà a treballar a l’altre.

Això permetrà la posada en servei progressiva de la doble via: al tram més al nord es preveu que entri en funcionament al mes 16 de l’obra i, al tram sud, al 21 dels 25 que es preveu que duri. Abans de l’entrada en servei de la doble via entre les estacions de Granollers-Canovelles i la Garriga es preveu un tall de la circulació de dos dies en cap de setmana en aquest sector.

Dos talls de tres mesos cadascun

L’actuació obligarà a fer dos talls de la circulació de trens de tres mesos cadascun i que coincidiran amb els dos sectors que tindrà l’obra. Segons consta a la planifcació recollida al projecte, el primer que es farà serà el del tram més nord, al voltant del novè més d’obres.

El segon, al tram més meridional, se situa al voltant del mes 21 dels treballs. La idea és fer coincidir el tall de la línia amb els mesos d’estiu, quan l’ús és més reduït. Caldrà establir un servei alternatiu per carretera.

Treballs nocturns

El disseny de l’obra ha mirat de minimitzar al màxim els treballs nocturns perquè l’actuació es desenvolupa en una zona molt urbana.

Amb tot, hi ha activitats que “és inviable executar-les durant el dia perquè no dona temps a la retirada de la maquinària necessària per la seva execució o bé perquè es compromet la seguretat ferroviària”. En aquests casos, s’intervindrà en les franges horàries en què ja es fa el manteniment nocturn de la línia.

Nou viaductes

El projecte preveu la construcció de nou viaductes, cinc de via única que s’aixecaran al costat dels actuals, i quatre de doble via, que seran totalment nous i on s’eliminaran les estructures existents actualment.

Els nous viaductes de via única permetran creuar la C-17 (a la sortida de l’estació de Parets), de 60 metres de llarg; el riu Tenes (uns metres més al nord), de 132,5 metres; el vial de connexió entre la C-17 i l’AP-7, de 27 metres; el passeig de la Ribera i el riu Congost, entre Canovelles i les Franqueses, de 202,15 metres; i la ronda Nord de Granollers (C-352), a les Franqueses, de 37,85 metres.

Els nous viaductes de doble via seran els que creuran el torrent de Santa Margarita (13 metres); el torrent de Can Rovira de Villar (26 metres) i el torrent dels Gorgs i l’antiga N-152 (170 metres), tots al tram de Llerona, a les Franqueses. Més al nord, hi haurà un nou viaducte de via doble per travessar el torrent de Can Grau, de 13 metres de llargària.

El viaducte que tindrà un procés de construcció més llarg, segons preveu el projecte, serà el que travessarà el passeig de la Ribera i el riu Congost, entre Canovelles i les Franqueses. Tardarà 52 setmanes a construir-se. Per darrera, hi ha el viaducte damunt del riu Tenes, que es preveu que s’aixequi en 46 setmanes i el del torrent dels Gorgs i de la N-152a on s’invertiran 32 setmanes de feina.

Dels nou viaductes, cinc es construiran amb bigues prefabricades que constituiran el tauler on es col·locarà la nova via. Els altres quatre s’han dissenyat amb un tauler executat in situ.

Set passos superiors

El projecte contempla la construcció de set passos superiors per damunt de les vies que garantiran la connectivitat de camins o vials per damunt de la infraestructura ferroviària desdoblada.

Nou passos inferiors

De la mateixa manera, es preveuen set passos inferiors per sota de la infraestructura ferroviària. N’hi ha cinc amb llums grans i quatre més petits.

Cinc quilòmetres de murs

Amb el desdoblament, caldrà construir 5.304 metres de nous murs per protegir el traçat ferroviari. Els sistemes constructius variaran segons el punt.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 164 persones.