El govern de Granollers es decanta per mantenir una gestió indirecta de l’aigua

La decisió es debatrà dimarts al ple municipal

El govern municipal de Granollers (PSC) es decanta per mantenir la gestió indirecta del servei d’aigua a través d’una empresa concessionària, com ha passat durant els darrers 50 anys. La decisió no s’adoptarà fins al ple municipal de dimarts, però la memòria d’implantació del servei elaborada per la consultora PWACS i aprovada en la darrera reunió de la comissió d’estudi, no deixa gaire lloc a dubtes.

La comissió es va reunir el 13 de juliol per analitzar les conclusions de la memòria, que van ser aprovades amb els vots dels representants dels grups del PSC i Cs, dels tècnics municipals i del representant de la Federació d’Associacions de Veïns. Una clara majoria a la qual només es van oposar els vots en contra dels representants d’ERC i Primàries i l’abstenció del de Junts.

La conclusió de l’informe diu que, tant des del punt de vista de l’eficiència econòmica com d’altres criteris de caire organitzatiu, financer, laboral i social el model més sostenible és la gestió indirecta a través d’una concessió a una empresa privada.

Rendibilitat i eficiència econòmica

L’escenari que contempla la memòria és d’un termini de 25 anys amb inversions per un import màxim de 19,4 milions, dels quals 15,7 per a la renovació de les canonades de fibrociment que encara hi ha. La inversió seria més elevada si s’inclou el cost de la retirada de les actuals canonades de fibrociment. En aquest punt, els grups tenen postures diferents sobre la necessitat d’afrontar aquesta despesa.

L’estudi conclou que amb una inversió de 19, 4 milions i si es mantenen les tarifes actuals, el servei no és viable ni rendible en cap de les modalitats, però que la concessió seria més eficient que la gestió directa o bé a través d’una empresa mixta. En la modalitat de concessió, el flux de caixa lliure seria de -5,7 milions, mentre que en el d’empresa mixta s’elevaria a -7,8 milions i en les modalitats de gestió directa amb ens local, empresa pública o societat mercantil aniria dels -6,9 als -7,1 milions.

Limitacions financeres

La memòria diu que, tot i que l’Ajuntament disposa d’empreses públiques, cap reuneix els requisits que requereix la prestació d’un servei com el de l’aigua, per la qual cosa caldria crear-ne una de nova i això comportaria la necessitat de justificar la seva necessitat i viabilitat en el marc de la LRSAL (Llei de Racionalització i Sostenibilitat de l’Administració Local).

A més, el primer any del servei caldrien inversions que requereixen un flux de caixa considerable i una elevada capacitat de finançament. Aquestes necessitats extraordinàries de finançament poden anar en detriment dels recursos econòmics disponibles a l’Ajuntament. Recórrer a endeutament requereix una tramitació complexa. A més, això incidiria negativament en la regla de la despesa i en l’estabilitat pressupostària del conjunt del consistori.

Competència

L’informe considera que la introducció d’eines de competència comparativa incentiven les operadores a millorar l’eficiència i qualitat dels seus serveis.

Dificultats operatives

La consultora diu que la gestió indirecta pot resultar més positiva perquè els operadors privats disposen del coneixement del servei i són més àgils en la capacitat de resposta, davant la menor flexibilitat que pateix l’administració pública i els seus ens vinculats a l’hora de la contractació de personal o l’adquisició de béns i serveis. A més, el concessionari pot gaudir d’economies d’escala.

El personal

L’informe alerta que la gestió directa comportaria la subrogació de personal i que, en aquest sentit, caldria tenir en compte l’esperit de contenció en l’increment de plantilles i noves contractacions que inclou la LRSAL. En el cas de Granollers, hi ha 16 persones assignades al servei, bàsicament operaris, però no es compten les dedicacions indirectes. Per tant, el nou servei municipal s’hauria de reforçar amb la dedicació suplementària de les àrees econòmiques, jurídiques, de contractació i tècnica de l’Ajuntament.

Innovacions tecnològiques

La consultora diu que les empreses del sector poden respondre d’una manera més eficient a les noves tecnologies que ja s’estan implantant en el sector del cicle integral de l’aigua i que poden resoldre d’una manera més àgil possibles contingències i problemes.

Transparència i participació

La gestió directa garanteix major transparència, fiscalització i participació ciutadana envers un servei públic i pot crear un entorn de confiança en el qual promocionar l’accés lliure a la informació, la comunicació oberta i la participació de la ciutadania en la presa de decisions. La consultora diu, però, que l’Ajuntament té la potestat de fiscalitzar i inspeccionar en tot moment la gestió del contractista.

Des del grup de Junts, la regidora Amanda Ramos, justifica la seva abstenció per la voluntat de voler estudiar millor l’informe abans del ple de dimarts. I Núria Maynou, d’ERC reitera que el seu grup considera que la diferència econòmica entre els dos models no és tan elevada. Des del PSC, el regidor de Transició Energètica Juan Manuel Segovia, prefereix no pronunciar-se abans del ple.

LA PREGUNTA

Qui guanyarà l’Eurocopa de futbol?

En aquesta enquesta han votat 178 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't