El nombre de persones ateses per Càritas al Vallès Oriental va augmentar l’any passat a causa de la pandèmia. Tot i no disposar encara de xifres concretes sobre la comarca, els responsables de l’entitat alerten de l’impacte de la coronacrisi sobre els col·lectius més vulnerables. També destaquen que la majoria dels usuaris van demanar ajuda per cobrir les necessitats bàsiques d’alimentació, roba i despeses de la llar.
“El coronavirus ha tingut un impacte molt fort sobre aquelles persones que abans de la crisi ja ho estaven passant malament. Tota aquella gent que ja es trobava en una situació de precarietat va començar a passar-ho encara pitjor tan bon punt va esclatar la pandèmia. Per part nostra, aquesta realitat es va traduir en un fort augment del nombre d’usuaris respecte a l’any anterior”, afirma el referent de Càritas per a l’arxiprestat de Granollers, Carles Soldevila, en declaracions a EL 9 NOU.
“Cal tenir en compte que durant els darrers anys ja havia augmentat de forma preocupant el nombre de persones que treballaven en l’economia submergida. Estem parlant de treballadors sense contracte que vivien al dia. Tot i disposar d’uns ingressos molt justos, havien pogut anar tirant a la seva manera. Però quan el coronavirus ho va aturar tot, es van trobar d’un dia per l’altre sense ingressos ni possibilitat d’accedir a cap tipus d’ajuda. Això ha fet que entitats com la nostra hagin hagut de multiplicar els seus esforços per no deixar ningú enrere”, afegeix.
Segons la Memòria presentada recentment per Càritas Diocesana de Terrassa, l’entitat va atendre durant el 2020 un total de 32.905 persones en el marc del seu programa d’Acollida i Acompanyament al conjunt de la diòcesi, que agrupa bona part dels arxiprestats tant del Vallès Oriental com de l’Occidental. D’aquest total, el 77,5% van acudir a Càritas perquè no podien satisfer les necessitats bàsiques. A la comarca, l’entitat disposa de diversos serveis destinats a cobrir aquestes mancances, que es van mantenir actius fins i tot durant els mesos més durs de la pandèmia.
“Vam fer tot el possible per adaptar-nos a la situació. Érem conscients que vivíem un moment d’emergència social, i era molt important poder atendre totes aquelles persones que ho necessitaven”, apunta Soldevila. Entre aquests projectes destaquen els punts de repartiment d’aliments que Càritas obre un cop per setmana a les parròquies de la Torreta i de la Mare de Déu de Montserrat (els Frares), a la Roca i Granollers respectivament. També la botiga de roba reciclada i de segona mà Reintegra, situada a les instal·lacions de la parròquia de Sant Esteve, al centre de Granollers.
“Tots aquests serveis han estat funcionant al cent per cent durant la pandèmia, i no han estat els únics”, destaca el representant de Càritas a Granollers. L’entitat també ha mantingut actius programes com el d’inserció laboral, el de suport educatiu a infants de famílies en risc d’exclusió, o el d’acompanyament a dones amb problemàtica de salut mental. Pel que fa al programa d’acompanyament a les persones grans que viuen soles, es va dur a terme per via telefònica per minimitzar l’impacte de la Covid-19 sobre un col·lectiu de risc.
“La pandèmia ha fet que en molts casos la sensació de solitud s’agreugés entre la gent gran. Tot i això, les condicions sanitàries aconsellaven reduir l’atenció presencial tenint en compte els riscos que podia comportar en aquest col·lectiu. Vam optar per assignar un voluntari a cada usuari i fer un seguiment de la seva situació a través de trucades periòdiques. Si algun cas requeria anar més enllà, fèiem les actuacions necessàries. De cara als propers mesos, en funció de com avanci el procés de vacunació, esperem poder recuperar la presencialitat. Tot i això, no descartem mantenir l’atenció telefònica com a complement a la presencial”, conclou Soldevila.
{{ comment.text }}