El Servei Català de Trànsit ha obert 2.319 expedients a conductors que han estat detectats amb excés de velocitat al tram de la C-17 entre Tagament i Centelles (Osona) en dos mesos i mig.
És la xifra de possibles infraccions detectades des del 16 de juny –quan es va estrenar el nou radar de tram– fins a finals d’agost. El gruix dels infractors –la velocitat màxima permesa aquí és de 80 quilòmetres per hora– van detectar-se els primers 15 dies de funcionament: 1.334 de 2.319. Un 57% del total. Al juliol, els expedients oberts van baixar de forma notable fins als 857. I encara ho van fer més a l’agost. Se’n van obrir 128.
Segons les dades del Servei Català de Trànsit facilitades a EL 9 NOU, la majoria dels expedients s’han obert a conductors que circulaven cap al sud. En concret, són 1.429 que representen el 61% del total. En direcció nord, en són 890. A l’agost, a banda de la dràstica reducció dels infractors detectats, es va produir un altre canvi: va ser el primer mes on es van obrir més expedients a vehicles que anaven cap a Osona –89– que no pas cap al Vallès –39.
El control es fa a través de dos pòrtics on hi ha les càmeres amb lectors de matrícules. Al costat sud, està ubicat al quilòmetre 37,8, a tocar les naus de l’antiga empresa Leiro, a Tagamanent. Al nord, se situa al quilòmetre 41, en terme de Centelles.
En aquests quatre quilòmetres, el traçat de la C-17 és molt revirat. També es caracteritza perquè és una zona obaga –sobretot els mesos d’hivern– i els vorals són molt estrets. A diferència d’altres sectors de la C-17 a la vall del Congost, aquí no s’ha fet cap gran actuació per millorar el traçat original dels anys 80 com sí que s’havia fet en altres punts perillosos de la Garriga o Tagamanent. Amb tot, sí que s’acaba de modificar la incorporació des de Sant Martí de Centelles en direcció sud.

D’altra banda, però, el nou punt de control del túnel de Figaró encara està pendent d’activar. L’aparell va quedar instal·lat l’agost de 2020, però encara no ha funcionat pels problemes amb la connexió elèctrica.
Ara, s’han col·locat plaques fotovoltaiques per fer-lo funcionar i ja està en període de proves abans de començar a sancionar, com va explicar EL 9 NOU aquest agost.