QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

El recurs d’una patronal obliga Granollers a suspendre la licitació de la recollida de residus

L’associació de les grans empreses del sector demana modificacions en el plec de clàusules i l’Ajuntament ha aturat el procés

L’Ajuntament de Granollers ha hagut de suspendre el procés de licitació del contracte de recollida de residus i neteja viària arran el recurs que ha presentat l’Associació d’Empreses de Neteja Pública (Aselip, en les seves sigles en castellà) en contra del plec de clàusules que va aprovar l’Ajuntament en el ple del 28 de setembre. Una resolució d’alcaldia ha suspès la tramitació després que la patronal acudís al Tribunal Català de Recursos Especials.

La patronal argumenta que els plecs de clàusules per a l’adjudicació del contracte no s’ajusten a dret perquè no s’hi estableix un límit a la baixa en el cost de les millores per modificacions del contracte que es puguin fer i, d’altra banda, tampoc s’estableix un límit màxim en l’import de les campanyes de comunicació. Entén que això vulnera l’article 149.2 de la Llei de Contractes del Sector Públic perquè priva les empreses de tenir criteris per poder establir si les propostes que es presenten es poden considerar temeràries.

El termini per a la presentació de les ofertes per obtenir el contracte acabava el dia 15 de novembre, segons l’anunci que es va publicar en el perfil del contractant, però, amb la suspensió del procediment, s’ajornarà sense data. De fet, com que el plec de clàusules del concurs el va aprovar el ple municipal, haurà de ser el mateix ple l’òrgan que el torni a aprovar, amb les rectificacions que requereix la patronal. D’aquesta manera, tot el procés es retardarà uns quants mesos i és molt probable que no acabi abans de la fi de la pròrroga actual del servei amb l’empresa Thaler.

La regidora de Serveis i Via Pública, Andrea Canelo, ha explicat que s’estimaran les dues rectificacions que demana la patronal i s’incorporaran al nou plec de clàusules, que, a més, inclouran alguns aclariments que havien demanat les empreses en les consultes que havien fet des de la publicació del primer plec a través del perfil del contractant de la pàgina web de l’Ajuntament.

La concessió del contracte de recollida de residus i neteja viària a la ciutat de Granollers ja havia topat amb algun entrebanc anys enrere. L’octubre de l’any 2015, el govern municipal va haver d’ajornar l’adjudicació del nou contracte perquè sis de les nou empreses que s’havien presentat ho havien fet amb baixes considerades temeràries, és a dir amb una oferta inferior en el 10% o més al preu de sortida.

L’Ajuntament va aturar el procés per demanar aclariments i saber si les empreses podrien assumir totes les condicions del servei. Mentrestant, es va aprovar una pròrroga forçosa a l’empresa que tenia llavors la concessió, Urbaser. El contracte tenia un preu de sortida de 28,7 milions i era per a quatre anys.

A finals de l’any passat, 2020, l’empresa concessionària del servei, Talher, havia renunciat a la pròrroga del contracte més enllà del 28 de febrer de l’any següent, el 2021. Ho justificava pel desequilibri econòmic entre l’import que rep de l’Ajuntament i el cost real que li suposa el servei, arran de l’aplicació del conveni col·lectiu del personal.

Per poder mantenir el servei, l’Ajuntament va aprovar una ordre de continuïtat que obligava l’empresa a mantenir el servei fins al 31 d’octubre d’aquest any. El setembre passat va haver d’aprovar una altra ordre de continuïtat que arriba fins al mes de maig, però que, si hi ha més recursos, és molt probable que s’hagi de tornar a allargar.

LA PREGUNTA

Veu bé que el president dels bisbes espanyols opini sobre política?

En aquesta enquesta han votat 354 persones.