QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

El Registre Civil de Granollers dóna hora per d’aquí a tres mesos per iniciar els tràmits per casar-se

Els tràmits per casar-se o per aconseguir la nacionalitat espanyola que s’han de fer al Registre Civil de Granollers, situat a l’edifici judicial del carrer Josep Umbert, acumulen un notable retard pel col·lapse actual derivat de l’elevada càrrega de treball.

El 9 Nou
03/12/2015

Segons el jutge degà dels jutjats de Granollers, Antoni Climent, la saturació fa que s’estigui donant hora per d’aquí a tres mesos a les parelles per poder iniciar l’expedient administratiu per casar-se. La situació era encara pitjor a la primavera, quan es va arribar a citar les parelles al cap de set mesos. Això ha fet, explica Climent, que algunes parelles s’hagin empadronat fora de Granollers per poder fer el tràmit –més ràpid– en algun altre municipi. Darrerament, la redistribució interna del personal ha permès reduir el temps d’espera, tot i que encara està lluny de l’ideal, que serien unes tres setmanes per tenir data per iniciar la tramitació de l’expedient.

La lentitud en el procés encara és més gran pels tràmits per aconseguir la nacionalitat, amb uns 3.000 expedients pendents. El Registre Civil de Granollers ha arribat a donar data per al juny de 2018 a les persones que volen fer els tràmits per aconseguir la nacionalitat. “Es va anar allargant el termini per donar la cita prèvia fins a arribar als dos anys i mig”, explica Climent.

En aquest cas, però, la situació ja ha començat a canviar gràcies a la llei estatal que impulsa un nou sistema de tramitació telemàtica, que s’ha posat en marxa aquest octubre. Això fa que les persones ja no hagin d’anar fins a aquestes oficines. “A poc a poc, s’anirà notant una caiguda quan es vagi coneixent entre la gent amb el boca-orella”, apunta Climent, que recorda que ara “el 80% de la feina que es fa al registre civil està vinculada als tràmits per aconseguir la nacionalitat”. Amb aquest procés telemàtic, es podrà dedicar més personal del registre –en total, vuit funcionaris– als expedients matrimonials per arribar a donar cita al cap de tres setmanes. “Tot i això, el volum de feina vinculat amb els tràmits de la nacionalitat representarà el 50% del total”, apunta Climent.

A banda, els responsables del Registre Civil –està adscrit al Jutjat de Primera Instància número 5– consideren que seria convenient reforçar la plantilla amb un auxiliar administratiu que pogués fer una selecció prèvia de les persones per gestionar millor les cues, especialment llargues en dies com dilluns. “Seria molt bo que posessin aquest funcionari d’auxili per poder fer aquesta tria”, constata el jutge degà de Granollers. De fet, l’oficina del Registre Civil, que està situada a la planta baixa de l’edifici judicial, està preparada per poder fer tres cues diferents segons el tipus de tràmit però se’n fa una sola per facilitar la gestió als funcionaris. Aquests dies, de manera puntual, una persona que està fent treballs en benefici de la comunitat està encarregant-se de millorar la gestió de les cues.

Un altre dels problemes que dificulten la feina dels funcionaris del Registre Civil de Granollers són els errors en el funcionament del programa informàtic a través del qual es tramiten els expedients de nacionalitat. “Hi ha dies que no funciona en tot el matí”, denuncia Climent.

UNA IMPRESSORA DE TRES

Per a bona part dels tràmits, que comporten haver de fer anotacions als llibres de registre, els funcionaris necessiten unes impressores matricials. El Registre Civil de Granollers estava dotat amb tres d’aquests aparells però ara només en poden fer anar un. Les dues impressores que estan inutilitzades funcionen però el problema és que són aparells massa vells, que no tenen un connector USB per connectar-les amb els ordinadors actuals. “Tothom creua els dits perquè la impressora que funciona ho continuï fent”, comenta Antoni Climent, degà dels jutjats de Granollers.

LA PREGUNTA

Veu bé que el president dels bisbes espanyols opini sobre política?

En aquesta enquesta han votat 502 persones.