Quinze dels 34 trams de carreteres del Vallès Oriental analitzats a la 22a edició de l’estudi de sinistralitat EuroRAP han reduït el risc d’accident respecte al darrer estudi. Entre les vies que experimenten millores, hi ha eixos principals com trams de l’AP-7, de la C-17, de la C-35 i de la C-59. El RACC ha presentat el treball que analitza les xifres d’accidents greus (amb morts i/o ferits greus) que s’han produït en els darrers tres anys (2020, 2021 i 2022). El treball compta amb la col·laboració del Servei Català de Trànsit, el Departament de Territori i la Diputació de Barcelona. De la resta de trams analitzats, n’hi ha 6 que empitjoren i 13 que mantenen el mateix volum d’accidents greus que en l’estudi de l’any passat.
Els 6,5 quilòmetres de la BV-5001 entre Martorelles i Vilanova continuen sent el tram més perillós del Vallès Oriental (vegeu gràfic) i el tercer de tot Catalunya. Segons l’estudi, la xifra d’accidents es manté estable: 2,3 sinistres l’any. Amb tot, l’any 2022, només n’hi va haver un. Els altres dos anys, havien estat tres. I, segons va detallar Marc Castells, diputat d’Infraestructures de la Diputació, no es té constància que enguany n’hi hagi hagut cap.
Algunes millores a la via
La Diputació considera que les inversions fetes en aquesta via entre 2018 i 2021 (dos itineraris de vianants a l’entorn de Montornès i la millora de la travessera del mateix municipi) han ajudat a millorar les xifres. A més, hi ha prevista una inversió d’un milió d’euros per millorar la seguretat viària entre Montornès i Martorelles i la continuació dels itineraris de vianants fins a arribar a Vilanova (500.000 euros).
Castells també va posar l’exemple de les obres fetes a la BP-1432 entre l’Ametlla i Sant Feliu que han permès que ja no aparegui entre les 10 vies més perilloses de Catalunya. La Diputació “està fent actuacions reactives quan es produeix l’accident d’una forma molt eficient i molt ràpida però també actuacions pal·liatives i preventives, que són més estudiades”.
Altres vies amb risc molt alt
Fora de la BV-5001, al Vallès Oriental hi ha dues carreteres més amb un risc molt alt d’accident: la BV-5103 des de la variant de la C-35, a Cardedeu, fins a Dosrius (el Maresme) i la BV-5114 des del nucli urbà de Sant Celoni fins a la rotonda de Fogars, a la cruïlla amb la BV-5119. També hi ha una carretera amb risc alt: la C-61 des de Sant Celoni fins a Arenys travessant Vallgorguina. D’aquestes, només empitjora registres la BV-5114.
Segons l’estudi, hi ha nou trams de carretera que no han registrat cap accident amb morts i/o ferits greus durant els anys 2020 i 2022. La majoria són vies de caràcter local tot i que en destaquen algunes de força trànsit com la carretera Interpolar (C-35) des de Parets fins al sud de Granollers. També la carretera de Granollers fins a l’enllaç amb la C-60, a la Roca (C-1415c). En tots aquests casos, el perill de tenir un accident és molt baix. També tenen un risc molt baix d’accident el tram de l’AP-7 entre la Roca i Maçanet i els de la C-17 entre Lliçà de Vall i la Garriga i entre la Garriga i Hostalets de Balenyà.
Entre les vies que experimenten un increment dels accidents de trànsit greus, hi ha la C-33 a tot el recorregut des del nus de la Trinitat, a la sortida de Barcelona, fins a Montmeló, on connecta amb la C-17 i la C-33. Només l’any passat, s’hi van registrar sis accidents amb morts i/o ferits greus a tot l’àmbit de 14,3 quilòmetres. L’any 2021 –encara amb nou mesos amb el peatge operatiu– no n’hi va haver cap. I el 2020, quan també era de pagament, en van ser dos. S’ha passat de la mitjana d’1 accident greu a l’any que marcava l’estudi publicat l’any passat (amb dades de 2019 a 2021) als 2,7 de mitjana entre 2020 i 2022. Amb tot, el risc encara és baix atenent el volum de trànsit que hi circula cada dia, que també ha anat en augment.
AP-7: la pitjor per als camions
L’AP-7 entre l’enllaç amb la C-60 a la Roca i el del Papiol, al Baix Llobregat, és la que registra més accidents amb vehicles pesants implicats. En aquests 34,5 quilòmetres, hi ha una mitjana 0,12 sinistres greus per quilòmetre. En el 43% dels casos, hi ha implicats camions. Empitjora respecte a les xifres del darrer informe, quan ocupava la cinquena posició de perillositat per a vehicles pesants.
L’EuroRAP es publica cada any a Catalunya des del 2002 i analitza més de 6.300 quilòmetres de carreteres interurbanes de titularitat de l’Estat, de la Generalitat i de les diputacions. Representen el 53% del total de la xarxa viària i s’hi concentra el 92% de la mobilitat i s’hi produeixen el 74% dels accidents amb ferits greus i víctimes mortals. A Catalunya, la gravetat dels sinistres de trànsit s’ha reduït en les últimes dues dècades: l’any 2000 gairebé arribaven a les 700 víctimes. El 2020 en van ser 175.