El Vallès Oriental ha perdut gairebé la meitat de les seves oficines bancàries durant els darrers 20 anys. Segons dades de l’Institut d’Estadística de Catalunya (Idescat), l’any 2001 hi havia a la comarca un total de 322 oficines, de les quals a hores d’ara en queden 169.
Aquest descens s’ha notat sobretot en municipis grans com Granollers o Mollet, que acullen una major concentració d’entitats bancàries, però també en poblacions més petites com Gualba, que ha passat de tenir una única oficina a no tenir-ne cap. També hi ha municipis que han guanyat oficines durant les passades dues dècades, com ara Vilanova, que de tenir-ne tres ha passat a sumar-ne cinc.
“El tancament progressiu de les oficines bancàries afecta tot el territori i ja fa anys que ha esdevingut una constant”, afirma Isabel Pons, coordinadora d’AICEC ADICAE, l’associació d’usuaris de banca de referència al conjunt de Catalunya. “Les noves tecnologies han permès agilitzar molts tràmits que fins i tot es poden fer per via telemàtica des de casa. Això ha reduït el volum de feina a les oficines. A tot plegat, cal sumar-hi la tendència dels bancs a buscar mètodes operatius més ràpids i eficaços que els permetin optimitzar millor els seus recursos.”
Tot plegat ha generat dificultats als usuaris, sobretot a la gent gran. “Hi ha un gran segment de població que encara no està habituat a les noves tecnologies, que no està acostumat a l’ús de les targetes de crèdit i que encara necessita ser atès per una persona a l’hora de fer les seves gestions. La gent gran sempre ha tingut el costum de rebre un tracte personalitzat de mans d’un gestor que es considera de confiança. Com a associació ens preocupa molt observar com els bancs tanquen les seves oficines sense tenir en compte les necessitats d’aquest col·lectiu”, alerta Pons.
Els veïns es mobilitzen
El tancament progressiu d’oficines bancàries ha estat la causa durant els darrers anys de mobilitzacions veïnals en contra d’aquesta mesura, sobretot en aquells municipis i en aquells barris que ja disposaven de poques oficines abans d’iniciar-se la tendència. El cas més recent és el del barri de Bellavista, a les Franqueses, on BBVA va tancar el mes de setembre passat la seva oficina de la plaça Espanya, l’única que quedava oberta a la zona. A hores d’ara, l’Ajuntament negocia amb l’entitat possibles mesures que redueixin l’impacte d’aquest tancament.
El mes de novembre farà dos anys que la mateixa entitat va tancar la seva oficina del carrer Roger de Flor, al barri de Sota el Camí Ral de Granollers. Durant els mesos previs, els veïns de la zona també s’havien mobilitzat contra aquell tancament, però no hi van poder fer res. “Era una oficina que feia més de 40 anys que estava oberta al barri. La gent se l’havia fet seva, tenia confiança en els treballadors i s’hi sentia a gust. El tancament va ser un cop dur, sobretot per a la gent gran que té dificultats per desplaçar-se a fora del barri”, diu la presidenta de l’associació de veïns, Antònia Hernández.
És un cas similar al que s’havia viscut la tardor de 2017 a Can Bassa, on BBVA també va tancar una oficina malgrat l’oposició dels veïns. “Des d’aleshores les oficines més properes al barri són les de la plaça Serrat i Bonastre. Haver-se de desplaçar fins allà suposa un inconvenient, sobretot per a la gent gran, que sol tenir més problemes de mobilitat. No entenem que no hi hagi un sol banc entre el carrer Colón i Can Bassa”, lamenta Joan Valero, membre de l’associació de veïns.
Tampoc a Can Gili es va poder evitar el tancament d’una oficina, en aquest cas de CatalunyaCaixa, que va tancar portes el mateix 2017 un cop l’entitat ja havia estat absorbida per BBVA. “Ja no tenim cap banc al barri. L’oficina més propera es troba a Canovelles. Ens hauria agradat que ens deixessin almenys un caixer”, apunta Sandra Castro, secretària de l’associació de veïns.
{{ comment.text }}