El Vallès Oriental superarà els 100 quilòmetres de carrils bici una vegada s’hagin acabat tots els projectes aprovats o en execució i en redacció previstos arreu de la comarca.
Això representaria afegir 20,35 quilòmetres més als 85,25 que ja hi ha actualment, tant en vies urbanes com interurbanes, segons dades del Consell Comarcal. Dels pendents, 7,5 quilòmetres es troben actualment en redacció i 12,85 formen part de projectes que estan aprovats o en execució.
En aquesta última categoria, s’hi poden comptar un tram de la carretera C-59, a Caldes; un altre de la BV-1432, a Lliçà d’Amunt; el carril bici previst a la carretera que va de l’Ametlla a la Garriga, i el de la de Llinars a Sant Antoni de Vilamajor.
A Granollers, s’estan ultimant les obres del carril bici de l’avinguda Sant Esteve, que han d’acabar a finals d’any, i a la zona del Baix Montseny ja es pot veure molt avançada la via ciclable que resseguirà la C-35 entre Sant Celoni la Batllòria.
Segons fonts del Departament de Territori, aquesta última obra s’està executant com estava previst i es treballa en l’expropiació d’uns terrenys de l’antiga fàbrica Inacsa que permetran l’accés a la Batllòria a través de la Carretera Vella.
Doblar la xarxa
Totes aquestes actuacions seran clau per arribar a doblar els 85 quilòmetres de carrils bici que s’ha marcat el Consell Comarcal dins dels treballs del Pla director de la Xarxa Pedalable del Vallès Oriental.
El projecte es troba en plena fase de diagnosi, amb l’elaboració d’un estudi previ, amb el suport econòmic de la Diputació de Barcelona, per després poder fer el pla director que permeti crear una xarxa ciclable supramunicipal i interconnectada arreu del Vallès Oriental, que permeti anar d’un municipi a un altre a través de carrils bici.
Dimarts passat el Consell Comarcal va fer una segona trobada amb entitats ciclistes perquè poguessin fer-hi aportacions.
“El pla director pretén tenir en compte tots els carrils bici que s’hagin fet i els que es faran, tant pel que fa a la xarxa de lleure com a la que doni resposta a la mobilitat quotidiana, que és un repte pendent molt important”, explica el cap d’àrea de Política Territorial i Mobilitat del Consell Comarcal, Jaume Viure. El conseller de l’àrea, Juan Manuel Segovia, insisteix en la importància del projecte per ajudar en la descarbonització.
A més a més dels quilòmetres i les noves vies ciclables que s’hagin de fer, el pla director també determinarà el tipus de carrils bici (agregats, integrats, de 2-1…), les connexions amb bici amb el transport públic o els punts d’aparcaments a cada municipi.
Què diuen les entitats sobre la nova xarxa
Una oportunitat per facilitar la mobilitat amb bici. Les entitats ciclistes del Vallès Oriental consideren important que es pugui treballar en una interconnexió i ampliació dels quilòmetres de carrils bici a la comarca a través del pla director. “Pot ser un bon incentivador perquè la gent es mogui més amb bici.Tenim distàncies molt curtes entre municipis que fem en trajectes normalment amb cotxe”, explica el president de Cardedeu Vital, Marc Folch.
Planificació a “mitjà termini”. Benjamí Aguilar, de Granollers Pedala, no creu que aquesta planificació pugui tenir un “impacte immediat”, però sí a “mitjà termini”. “Pot ajudar-nos a augmentar la mobilitat en bicicleta a nivell comarcal.” Aguilar insisteix en la necessitat d’una estratègia intermunicipal més enllà dels projectes de cada ajuntament.
Un consorci per gestionar la xarxa. Un dels temes que plantejarà el pla director és el model de governança de la nova xarxa. Les entitats aporten per replicar un consorci, com el de les Vies Verdes de Girona, per tal d’administrar i mantenir les vies i poder optar a finançament.