La supressió dels peatges tindrà una impacte econòmic en els municipis on passa l’AP-7 que deixaran d’ingressar l’Impost de Bens Immobles que, fins ara, pagava la concessionària. Aquest serà el darrer any que ingressaran aquestes quantitats.
Al tram de l’AP-7 que transcorre per comarques com el Vallès, Baix Llobregat i Penedès, Acesa deixarà de pagar uns 2,8 milions d’euros als municipis. Sant Celoni serà un dels més afectats, amb 470.790 euros que ja no percebrà a partir de l’any que ve, juntament amb Fogars de la Selva (301.573), Llinars (260.663 euros) o la Roca (256.148 euros), on hi ha un dels principals peatges. En el cas de Cardedeu, perdran uns 44.000 euros anuals en IBI.
Les quantitats es calculen el funció del territori afecta pel pas de l’autopista. A més, algunes d’aquestes localitats també rebien un import extra si hi tenien ubicada un àrea de servei, com Llinars.
“És un import important per a un Ajuntament com el nostre amb un pressupost d’entre 18 i 19 milions. Haurem de veure com distribuïm les despeses”, comentava l’alcalde de Sant Celoni, Raül Garcia, en un reportatge publicat a EL 9 NOU l’octubre passat.
“És un efecte econòmic important”, deia l’alcalde de Llinars, Martí Pujol. “Veurem com ho gestionem. L’Estat no ens pagarà, ens dirà que ens espavilem.” L’alcalde de la Roca, Albert Gil, apuntava que, econòmicament, el tancament del peatge “arriba en el pitjor dels moments” per l’augment de despeses lligat a la Covid-19. “De cara al pressupost de 2022, serà una patacada però sempre hem defensat que el peatge s’havia de treure i estarem molt contents”, diu Gil, que recordava que “per als veïns ha estat una sagnia”.
També a la C-33
A la C-33, l’ajuntament que deixarà de percebre un import més elevat és el de Montcada, concretament 133.584 euros pels seus cinc quilòmetres de tram per aquesta via, a més de 16.246 euros per l’àrea de servei ubicada en el terme municipal. En total, són sis localitats que sumades deixaran de cobrar 350.439,42 euros a l’any.
Més de 14 milions al conjunt d’ajuntaments amb autopista de peatge
Els municipis catalans deixaran de cobrar prop de 14,4 MEUR anuals d’IBI un cop expiri la concessió l’AP-7, l’AP-2, la C-32 i la C-33 el 31 d’agost, d’acord amb les quantitats que Abertis va pagar el 2020, segons ha pogut saber l’ACN. La fi dels peatges implicarà que desenes de municipis per on transcorren autopistes com l’AP-7 entre la Jonquera i Tarragona i el tram català de l’AP-2 entre el Vendrell i Saragossa deixin de percebre aquest recursos. A banda, alguns ajuntaments també cobraven l’IBI de les àrees de serveis.
Alguns dels alcaldes expliquen que perdran entre un 10 i un 20% del pressupost municipal o ingresos importants per a serveis com la llar d’infants i reclamen solucions per evitar el sotrac.Aquesta però no serà l’única conseqüència un cop expiri l’explotació dels peatges de l’AP-7 i l’AP-2, que passaran a ser gestionats pel Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, i de la C-32 i la C-33, que depenen de la Generalitat.
També hi ha el debat pendent de resoldre’s sobre com es mantindran aquestes vies d’alta capacitat i, a pocs mesos que aquestes vies reverteixin a les administracions públiques, no s’ha aprovat cap model. Recentment, el govern de l’Estat ha obert un concurs per encarregar el manteniment de l’AP-7 i l’AP-2 a alguna empresa a partir de l’1 de setembre d’aquest any quan acaba la concessió.
{{ comment.text }}