Són alguns dels requisits que determinen les lleis del procediment administratiu comú de les administracions públiques (39/2015) i de règim jurídic del sector públic (40/2015) que integren el contingut de l’antiga llei d’accés electrònic dels ciutadans als serveis públics (11/2007). Les noves lleis fan que l’administració tingui l’obligació de no requerir els documents en paper aportats pels interessats. Sí que els han de digitalitzar.
Els ajuntaments s’estan adaptant. Aquests són alguns exemples:
CARDEDEU L’Ajuntament ja ha reduït el paper en un 95% dels expedients que es tramiten, explica Rafel Caballeria, regidor de Desenvolupament de l’organització. “Tots els expedients ja són digitals”. Els treballadors tenen signatura electrònica i hi ha implantat un sistema d’escriptoris digitals que permet al personal treballar des de qualsevol terminal com si estiguessin a l’oficina. Per ara, però, només ho fan servir caps d’àrea i regidors. Tot plegat “agilita la gestió interna i l’externa”. I ajuda a reduir despeses. La quantitat encara no la tenen concretada però es plasmarà ja en el pressupost de 2017 amb la reducció de partides com la de compra de paper o manteniment de les impressores. Ara, l’Ajuntament treballa per ampliar la informació del portal de la transparència. Hi tenen entre el 50 i el 60% de la informació requerida però volen arribar a final d’any amb una xifra força més alta. També per ampliar els tràmits digitals a través de l’Oficina Virtual d’Atenció al Ciutadà. Han preparat un pla d’“assessorament i acompanyament” a col·lectius com els proveïdors o les entitats, que ara hauran de fer la tramitació digital, per exemple, per demanar una subvenció. “No volem que sigui un parany per a les entitats”.
VALLROMANES La seu electrònica ja permet fer diversos tràmits en línia. El consistori també s’ha dotat d’un programa per a la gestió dels expedients de forma digital. Amb tot, l’alcalde David Ricart admet que “falta feina per fer”. Per exemple, tramitar les targetes del certificat digital per tots els treballadors o dotar-se d’un tauleta a l’oficina d’atenció municipal per poder fer la signatura digital. “L’objectiu és facilitar els tràmits als ciutadans. Ens han de fer la vida més fàcil però a tots”, diu Ricart. Amb tot, és “una transició que durarà alguns anys”.
SANT CELONI Ha contractat una empresa per impulsar la implantació de l’administració electrònica i s’està fent difusió de les novetats legislatives entre el personal per garantir la millor aplicació de la normativa.
LES FRANQUESES La documentació que entra al Servei d’Atenció al Ciutadà de les Franqueses s’escaneja i es converteix en un document electrònic que es mou dins l’ajuntament a través d’una plataforma de gestió que es va adquirir ja fa un any i amb la qual es fa la tramitació de tot l’expedient.
CALDES Ha convocat i adjudicat el concurs públic per fer la implementació de l’administració electrònica al municipi amb un programa de gestió i seguiment de l’expedient electrònic. Aquest mes es faran sessions formatives de la nova eina a tot el personal municipal i, durant els propers mesos, de manera progressiva, s’anirà eliminant la tramitació en paper. També de manera progressiva s’implantaran els tràmits a l’oficina virtual d’atenció al ciutadà. La carpeta ciutadana permetrà als veïns saber en tot moment en quin punt es troba la seva gestió.
SANTA EULÀLIA Ja treballa amb una plataforma electrònica. La documentació aportada pels ciutadans s’ecaneja i la tramitació ara ja és majoritàriament digital. Entre octubre i desembre, l’aplicació es desenvoluparà i els actes administratius passaran a ser electrònics. També es garantirà la custòdia electrònica dels procediments i s’aniran ampliant els tràmits que es poden fer a través del web, que es millorarà. Fonts municipals, recorden que el procés està condicionat a la disponibilitat pressupostària i als mitjans disponibles en un ajuntament petit. Amb tot, aquests propers dies es decidiran inversions i s’avançarà en la formació del personal.
LLIÇÀ D’AMUNT L’any 2015, l’àrea de noves tecnologies va presentar el projecte d’interconnexió dels serveis de l’Extranet de les Administracions Catalanes (EACAT) amb l’aplicació de gestió dels expedients per un import de 14.000 euros. Ja s’ha executat una part del projecte. També s’han fet canvis al gestor d’expedients per integrar la tramitació digital de manera que els procediments no només es comencin en línia, sinó que també s’hi tramitin.
{{ comment.text }}