QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

Els amos plantegen cobrar dos euros per arribar al castanyer de Can Cuch a Cànoves per garantir-ne la protecció

La família Cuch, propietaris del Castanyer Gros de Can Cuch, a Cànoves, arbre monumental protegit per la Generalitat, han presentat un projecte a la Diputació, gestora per crear una ruta naturalística que permeti controlar el flux de visitants que rep aquest arbre al llarg de l’any.


El 9 Nou
09/11/2013

L’accés fins a l’arbre passaria a ser de pagament –2 euros per persona com a màxim– que servirien per finançar les despeses de manteniment i protecció de l’arbre que, fins ara, paga la família Cuch.

“No hi volem fer cap mena de negoci”, explica Josep Cuch. De fet, si la Diputació o la Generalitat assumeixen el cost de la conservació del castanyer monumental [és l’arbre amb un perímetre més gran de tot Catalunya] ja no caldria cobrar aquesta entrada, explica Josep Cuch. “Ho entenem com una col·laboració amb l’entorn perquè si en gaudim tots ho hem de mantenir entre tots”.

Actualment, els Cuch calculen que pugen fins al castanyer entre 17.000 i 18.000 persones cada any. “És un arbre que van plantar i han mantingut els membres de la família Cuch durant generacions. Ara el castanyer ja és un arbre vell i no es regenera ràpid si pateix alguna mena de dany”, diu Cuch.

El projecte de la família Cuch preveu crear un recorregut de prop de sis quilòmetres –tres de pujada i tres de baixada per camins diferents– que començaria a l’extrem més baix del Sot de la Vaga, a la cua de l’embassament de Vallfornès. El recorregut per fer a peu es farà per camins i senders que la família millorarà amb una inversió d’uns 22.000 euros que també inclou la recuperació de dues fonts, la senyalització d’arbres o altres elements d’interès, la construcció d’una escala de fusta per salvar un desnivell i la instal·lació de tanques i altres mesures per protegir el castanyer.

Es tracta de camins interns de la finca, que la mateixa família Cuch va fer construir “a pic i pala” als anys cinquanta per facilitar l’activitat econòmica relacionada amb l’explotació forestal de la finca. Per tant, no hi ha un dret de pas que calgui respectar, asseguren.

El coordinador de l’Àrea d’Espais Naturals i Medi Ambient de la Diputació, Ramon Minoves, explica que no veuen malament la proposta de la família Cuch. Admet que el problema “és la massificació” i que cal buscar un equilibri. Per Minoves, cal “parlar amb els propietaris, l’Ajuntament i les entitats que fan un ús regular de la muntanya” per “arribar a un acord”.

El preu de l’accés a la ruta naturalística, que encara no s’ha fixat, serà “com a màxim de dos euros per persona i dia”. Amb tot, s’establiran descomptes per a grups, famílies nombroses o altres col·lectius. Serà gratuït per a tots els veïns de Cànoves i Samalús i també es faran preus més baixos per a aquelles persones que hi vagin molt sovint. En aquest sentit, Cuch recorda que fer pagar entrada, implica una responsabilitat per part de la família i la contractació d’una assegurança de responsabilitat civil. “Això ara no passa”, diu. La proposta també implica una despesa de personal per al control d’accés i de l’entorn del castanyer.

LA PREGUNTA

Creu que les converses d’alto el foc entre Iran i els EUA arribaran a bon port?

En aquesta enquesta han votat 128 persones.