David Iglesias, el propietari d’una petita cadena de bars de tapes de nom ‘Champanillo’ –amb locals a Barcelona, Cardedeu i Mollet-, encara la recta final del seu enfrontament amb l’imperi Champagne. En una lluita de David contra Goliat, el poderós Comitè Inteprofessionel du Vin de Champagne va demandar l’any 2017 Iglesias perquè el nom dels seus establiments era “massa semblant” al del vi escumós més famós del món.
Un jutjat mercantil de Barcelona va desestimar la demanda el 2018, però el cas ha acabat finalment a la justícia europea que aquest dijous decidirà si el ‘Champanillo’ pot continuar fent servir el nom o l’ha de canviar. “Crec que es tracta d’un cas de gelosia”, ha assegurat el mateix Iglesias.
“Vaig començar muntant un bar a Granollers i li vaig posar ‘Champanillo’ perquè em feia gràcia i inspirat en la Xampanyeria Can Paixano”, ha recordat el restaurador, natural de Cardedeu. “El local va anar molt bé, amb producte de qualitat i preus ajustats, i en vaig muntar un altre a Mollet del Vallès i un tercer a Barcelona”, ha continuat Iglesias.
“Va ser aquí quan Champagne em va posar la demanda argumentant que m’estic aprofitant del seu nom, ja que segons ells ‘Champanillo’ evoca a l’escumós francès”, ha puntualitzat el restaurador. Iglesias ho nega i considera que l’èxit del bar de tapes, amb tres establiments i presència a les xarxes socials (Instagram, pàgina web i Twitter), va precipitar la reacció del Comité Interprofessionel du Vin de Champagne.
“Tot plegat va ser com un atac de gelosia. Aquest xaval està triomfant i tallem-li les ales no sigui que l’evolució sigui positiva i hi hagi més locals”, ha reflexionat en veu alta Iglesias, que no comparteix que el ‘Champanillo’ pugui portar a confusió fonètica amb el Champagne i també al·lega que el seu local no és cap vinateria.
“Això és un restaurant de tapes, amb entrepans, hamburgueses, cerveses, amanides, cervesa i copes de vi”, ha enumerat el restaurador. “Només tenim una referència de cava, que ni recordo el nom, i res de xampany”, ha afegit amb ironia Iglesias, que es mostra convençut que la justícia europea acabarà donant-li la raó “al 100%”.
“Fa uns anys Champin, una beguda no alcohòlica per a nens, també va tenir un litigi amb Champagne i va guanyar la marca espanyola”, ha apuntat el restaurador propietari de ‘Champanillo’. En aquest cas, no estem parlant ni d’una beguda similar sinó de només el nom d’un bar. “Es tracta d’una injustícia i un cas clar del poderós contra el petit per fer una demostració de força”, ha conclòs Iglesias, que ja s’ha gastat més de 10.000 euros en aquest procés jurídic.
Un periple judicial que acaba al TJUE
Del mateix parer és l’advocat que li ha portat tot el litigi judicial contra l’imperi Champagne. “Jo també crec que els va espantar el cert reconeixement a les xarxes socials del ‘Champanillo’. Llavors va ser quan un bufet d’advocats de Madrid va presentar la demanda contra Iglesias”, ha afirmat Víctor Saranga, de Cardedeu Advocats. A l’estiu del 2018, el jutjat mercantil número 6 de Barcelona va desestimar la demanda per “tènue i irrellevant”. Champagne va contraatacar: va acudir a l’Audiència de Barcelona i va sol·licitar que elevés una qüestió prejudicial al Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) sobre l’assumpte.
Concretament, el TJUE s’haurà de pronunciar sobre el nom ‘Champanillo’, però hi ha molts altres establiments a Catalunya que utilitzen els noms ‘Xampanyet’ o ‘Champanyet’ que també es podrien veure perjudicats. “Aquest tribunal europeu emetrà dijous una sentència que l’Audiència haurà d’acatar”, ha assenyalat Saranga. “La meva sensació, però, és que deixaran en mans de la mateixa Audiència de Barcelona el fet de decidir si existeix risc de confusió o no”, ha conclòs l’advocat.
{{ comment.text }}