És el torn de les tasques d’inspecció i de manteniment que fan cada nit desenes d’operaris amb maquinària altament especialitzada o a peu. Treballen intensament per assegurar, a primera hora del matí, el pas dels primers trens AVE que uneixen Barcelona i Figueres. Tot i ser una línia de nova construcció, “el manteniment és molt important”, comenta a EL 9 NOU Alfredo Alba, responsable de manteniment de la línia. “La via es va assentant però es comporta bastant bé”, diu Alba, que constata que és important tenir la infraestructura “al dia” fent “un manteniment més preventiu que correctiu”.
Una de les tasques més importants és el manteniment de les vies i del balast on se sostenen. Per fer aquesta feina, hi intervenen diverses màquines que es desplacen a través de les mateixes vies del tren, que funcionen amb gasoil i que poden actuar en solitari o de forma conjunta. Periòdicament, es reposa el balast amb trens de càrrega que reparteixen aquest material pel costat de les vies.
Llavors, és el torn de les màquines perfiladores que acosten el balast cap a la via. Hi ha un segon pas amb l’estabilitzadora que serveix per harmonitzar el material. Finalment, hi passa la màquina batonadora, que també pot treballar encara que no s’hagi aportat nou balast. Es tracta d’una unitat equipada amb unes grans pinses que vibren i s’enterren a l’interior de la muntanya de granit, enmig dels rails i les travesses. Aquesta vibració permet remoure el balast i compactar-lo i donar estabilitat a la via. La feina no acaba aquí perquè qualsevol canvi en l’altura dels rails per mil·limètric que sigui pot afectar el pas dels trens. “Si toques a baix llavors has de revisar a dalt”, comenta Alba en referència a la catenària durant una operació de manteniment a l’inici del viaducte del nus ferroviari que hi ha entre Mollet i la Llagosta. Per això, es fan mesuratges amb un tren auscultador que, després, es passen als equips responsables de la catenària, que faran les modificacions necessàries per assegurar la màxima fiabilitat a la línia.
També són imprescindibles les revisions de la senyalització, una peça fonamental perquè els trens puguin assolir la velocitat màxima fixada en 290 quilòmetres per hora. En tot plegat, és important el contacte amb els maquinistes que condueixen els AVE. “Poden notar una petita vibració que ens pot ajudar a trobar algun punt per millorar”. Totes les operacions es fan tenint molt present que per aquest tram també hi passen trens de mercaderies.
TAMBÉ DE DIA
Les feines de manteniment de la via i la catenària s’han de fer forçosament de nit, quan no passen trens. Amb tot, sí que hi ha algunes tasques que es fan de dia. Per exemple, les operacions de neteja o de desbrossament de la vegetació que creix als vorals de les vies. “Hi ha gent treballant les 24 hores”, diu Alba. El tècnics fan altres operacions importants com el control de les juntes de dilatació dels viaductes –a la comarca destaquen el de Valldoriolf per les seves dimensions (774 metres) i el de Llinars (que és d’estructura metàl·lica)–. També els canvis d’agulles, que estan equipats amb un sistema de calefacció que evita que, en cas de nevada o de fred intens, es puguin gelar.
La base d’operacions de manteniment és a Sant Feliu de Buixalleu (la Selva). Des d’aquí, es treballa a tota la línia que surt de Sants, a Barcelona, i arriba a l’estació de Figueres-Vilafant.