Aquell 2001 va ser un dels més negres a les carreteres de la comarca de les darreres dècades. Respecte a les dades del 2010, l’any passat també va millorar registres i va passar de 13 a 7 morts. També es van reduir –tot i que menys– els ferits greus, que van passar de 70 a 64. L’any 2000, hi va haver 129 ferits greus.
Els 49 morts del 2001 representaven una mitjana de gairebé una persona morta a la setmana. Aquest any, hi ha hagut un mort a la carretera cada set setmanes i mitja. Gairebé cada dos mesos. La xifra també és baixa si es compara amb la de fa tot just cinc anys. El 2006 van morir en vies interurbanes 21 persones. Tres vegades més que l’any que s’ha acabat.
Des del 2001, la xifra de morts en accidents en vies interurbanes ha anat clarament a la baixa. El 2002 ja es va experimentar una caiguda notable i es va aconseguir reduir el nombre de morts gairebé a la meitat. A partir d’aquí, les xifres es van moure entre els 20 i els 31 morts l’any fins que, el 2009, una nova caiguda va situar la xifra per sota de les 10 víctimes mortals per primer cop. Les reduccions més grans s’han donat en els principals eixos viaris de la comarca com l’AP-7 o la C-17. Per al cap de la divisió de trànsit dels Mossos al Vallès Oriental, Andreu Carneros, la reducció ha estat possible “per la millora de les carreteres, la presència preventiva de la policia, la conscienciació de la ciutadania i la millora dels sistemes de seguretat dels vehicles”.
De cara a aquest 2012, l’objectiu dels Mossos és mirar de reduir encara més el nombre de morts, però també els ferits greus. “Hem de seguir treballant per millorar aquestes xifres perquè perdre una vida humana ja és molt”, diu Carneros.
En vies urbanes, han mort sis persones, la darrera el veí de Bigues de 77 anys atropellat per un camió el 31 de desembre. Aquesta xifra representa un increment respecte als dos morts que hi va haver l’any 2010. En aquest cas, la caiguda dels morts respecte al 2001 no ha estat tan accentuada. Aquell any van perdre la vida vuit persones a l’interior dels nuclis urbans. El 2011 van ser cinc. El 2006, també hi va haver cinc morts en vies urbanes.
En total, l’any 2011 ha igualat la xifra mínima històrica de morts en accidents de trànsit al Vallès Oriental que es va registrar l’any 2009, el millor de la història des que es disposa de dades de sinistralitat en l’àmbit comarcal. En tot l’any, van perdre la vida 13 persones en 12 accidents mortals. L’estadística del 2011 no inclou dos accidents amb morts que van ser provocats per problemes de salut previs a l’accident dels conductors. Van ser a la C-61 a Vallgorguina i a la carretera de Badalona, a Sant Fost.
De les 13 persones que van morir durant el 2011 en accidents de trànsit al Vallès Oriental, quatre eren motoristes: dos van topar contra turismes, un contra un camió i el darrer contra un arbre caigut. També va morir un ciclista atropellat per un turisme a la BV-5001, a Martorelles. Aquest accident va obrir el debat sobre la seguretat en aquesta via, molt freqüentada per ciclistes i que no té vorals. Els alcaldes van demanar millores en tot aquest tram de carretera. Els dos vianants van morir a Granollers i Bigues atropellats per un camió i un tractor.