L’inspector dels Mossos d’Esquadra Ramon Grasa, cap de l’àrea d’investigació criminal, ha explicat que la xarxa disposava d’un laboratori a Santa Eulàlia de Ronçana, on s’ha intervingut material a punt per poder falsificar un milió de títols, sobretot T-10 i T-50-30, per al transport públic integrat de Barcelona.
Entre els deu detinguts hi ha Ludmil A. ,de 35 anys d’edat, i Ventsislav K. P.,de 27. Tots dos són de Santa Eulàlia de Ronçana.
Segons els Mossos d’Esquadra, la qualitat de la falsificació era tan bona que els responsables de l’Autoritat del Transport Metropolità de Barcelona (ATM) van decidir avançar la instal·lació d’un holograma personalitzat als bitllets, cosa que ha invalidat des de febrer tots els títols falsificats, ja que el sistema que s’aplica ara és dels més avançats d’Europa.
Davant d’aquesta situació, la xarxa ara desarticulada va intentar portar els hologrames des de l’Índia i, paral·lelament, va decidir obrir-se nous mercats i va començar a falsificar títols de transport públic de Madrid, encara que els Mossos els van detenir abans que poguessin començar a distribuir els bitllets a la capital espanyola.
A Barcelona, la xarxa distribuïa els títols falsificats tant a través d’una quarantena d’estancs i quioscos -els propietaris dels quals desconeixien la seva procedència il·lícita-, com de xarxes d’amistats, que anaven corrent la veu, ja que es venien els títols al detall a un preu inferior, ja que la T-10 es podia adquirir a sis o set euros, davant dels 9,25 euros del bitllet legal actual.
L’organització funcionava com una empresa, ja que el capitost, d’origen búlgar, era qui s’encarregava de la logística, mentre que els seus dos homes de confiança, també búlgars, feien les falsificacions, utilitzant una màquina artesanal.
Una vegada fetes les falsificacions, tres comercials s’encarregaven de buscar estancs i quioscos on col·locar el gènere i de propiciar les vendes a peu de carrer.
El cap de la xarxa, que ja ha ingressat a la presó per ordre judicial, de la mateixa manera que cinc més dels deu detinguts, tenia antecedents perquè el 2009 va ser detingut amb 4.000 euros falsos.
El subinspector dels Mossos Carles Vallès, cap de la Unitat d’Investigació de l’Àrea de Seguretat del Transport Metropolità, ha destacat que les falsificacions tenien tanta qualitat que els revisors del metro dubtaven sobre si els bitllets eren bons o no.
Per dur a terme les falsificacions, la xarxa disposava d’un laboratori en una casa particular de Santa Eulàlia de Ronçana, on usaven una màquina artesanal per segellar als bitllets la banda magnètica -que obtenien a Austràlia enrotllada en bobines- a través d’una planxa tèrmica.
Després, tallaven els bitllets amb guillotines industrials, els modelaven amb una segona màquina per perfeccionar el seu disseny i gravaven a la banda magnètica, a través d’un lector amb software alemany, les dades obtingudes d’un bitllet de curs legal, imitant el mateix mètode que amb la falsificació de targetes de crèdit.
Un dels punts febles de les falsificacions era la impressió del bitllet, que es feia amb una impressora domèstica, de manera que els vigilants de TMB podien detectar, si usaven la lupa que porten, un makor granulat i descobrir que es tractava d’un títol fals.
La investigació, que es va iniciar al març de l’any passat després que l’ATM va detectar un augment de bitllets falsificats d’alta qualitat, va culminar amb l’entrada i registre als domicilis dels detinguts a Santa Eulàlia, Sitges (Garraf), Vilanova i la Geltrú (Garraf) i Barcelona.
Els agents van intervenir 15 ordinadors, el contingut dels quals s’està investigant per obtenir més pistes sobre l’activitat de la banda.
A més de començar a falsificar bitllets del metro de Madrid -on s’ha identificat una persona que els anava a distribuir-, la xarxa també disposava d’algun títol de transport públic parisenc, de manera que els Mossos sospiten que també volien estendre’s a la capital francesa.
En aquesta causa, que instrueix el titular del jutjat d’instrucció número 9 de Barcelona, ja s’han personat com a perjudicats tant l’ATM com Transports Metropolitans de Barcelona (TMB).