Els peatges ja són història

La concessionària aixeca les barreres de la Llagosta, a la C-33 i les de la Roca i totes les sortides de l’AP-7

Els peatges de la C-33, a la Llagosta i els de la Roca i totes les sortides de l’AP-7 ja són història. Juntament amb el de la C-32 nord, entre Barcelona i Palafolls. Unes hores abans de la mitjanit, hora en què finalitzava la concessió, Abertis ha aixecat les barreres de peatge i els vehicles circulen ja sense aturar-se i sense pagar.

Amb la fi dels peatges es posa fi a un període de més de mig segle des què, l’any 1969, es va inaugurar el primer tram d’autopista al Vallès entre Barcelona i Granollers. I un any després entrava en servei el tram entre Granollers i Cardedeu.

Mentre no es retirin les cabines de peatge, s’han deixat lliures només els carrils centrals amb una velocitat limitada a 30 per hora i amb uns rètols que diuen “no s’aturi”. Els semàfors es mantenen en verd i les barreres aixecades.

Segons la Generalitat, el procés per desmantellar totes les infraestructures del peatge durarà uns sis mesos. I mentre no es decideixi quin serà el nou model de gestió i de manteniment, la Generalitat assumirà el cost. Per això, aquesta setmana, el Govern ha adjudicat a la UTE formada per les empreses Sorigué Acsa Conservación de Infraestructuras, S.A.U., COMSA S.A. i Innovia Coptalia S.A.U. el manteniment de la C-33 i la C-32 per 8,46 milions, IVA inclòs.

Pel que fa al model, el conseller de Territori i vicepresident de la Generalitat, Jordi Puigneró, va dir que el peatge, tal i com ha estat fins ara, no tornarà i que la Generalitat espera que el govern de l’estat doni a conèixer quina és la seva proposta, però apunta que la Generalitat aposta pel pagament per ús i que pagui més qui més contamini.

Puigneró també ha reclamat el traspàs a la Generalitat de totes les vies d’alta capacitat a Catalunya que són de titularitat estatal i que el govern rescati els quatre peatges que encara hi ha en vies d’alta capacitat catalanes, totes elles depenents de la Generalitat, com ja va fer amb les autopistes radials de Madrid. Un rescat que costaria uns 1.500 milions.

I aquest dimarts a la tarda, la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha dit, al peatge de la Roca, que el govern de l’estat buscarà el consens d’agents implicats i administracions per definir el futur model, del qual ha dit que, en tot cas serà “públic, just i homogeni” per evitar “que generi greuges en el conjunt del territori espanyol que era un efecte que es produïa fins ara”.

La ministra destacava que, entre els peatges de l’AP-2 i els de l’AP-7, els usuaris catalans deixaran de pagar 752 milions d’euros anuals i els aragonesos uns 90. En total, entre l’AP-2 i l’AP-7, aquest dimarts s’han alliberat 477 quilòmetres d’autopistes.

Sánchez remarcava el compliment del compromís de no prorrogar les concessions de les autopistes quan el PSOE i Unides Podem van entrar al govern l’any 2018 i ha sentenciat que “som el primer govern que no prorroga els peatges”.

LA PREGUNTA

Està d’acord que els ajuntaments incorporin l’ús del català als requisits per adjudicar contractes públics?

En aquesta enquesta han votat 473 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't