Els radars que el Servei Català de Trànsit té a les carreteres del Vallès Oriental han enxampat 38 conductors de mitjana al dia amb excés de velocitat durant el primer semestre d’aquest any. Segons les dades facilitades per Trànsit a EL 9 NOU, entre gener i juny s’han obert 6.930 expedients a conductors fotografiats per no respectar el límit màxim permès.
La xifra baixa de forma clara –un 34%– respecte al mateix període de l’any passat, quan s’havien obert 10.630 expedients. Això representava una mitjana de 58 infractors al dia. La caiguda s’explica per la desactivació del radar que hi havia a la C-17 a Parets per les obres de construcció del tercer carril en direcció nord. Entre gener i juny de 2021, només aquest cinemòmetre havia permès l’obertura de 3.279 expedients. Enguany, s’han reduït a només cinc.
El radar que hi ha a la C-17 a l’altura de la Llagosta és el que enxampa més infractors. En concret, 4.117 en sis mesos. Això representa que gairebé el 60% de tots els expedients que es tramiten per excés de velocitat al Vallès Oriental deriven de fotografies fetes per aquest aparell que està situat a la calçada en sentit sud, prop del límit amb Montcada. Amb tot, són un miler menys que el mateix període de l’any passat en una davallada que es pot explicar per la reducció del volum de trànsit del tram sud de la C-17 des que la C-33 és gratuïta.
En segona posició, es col·loca el nou radar de tram que hi ha entre Tagamanent i Centelles i que tot just es va activar el 16 de juny. Segons les dades del Servei Català de Trànsit, en les dues primeres setmanes de funcionament va permetre l’obertura de 1.334 expedients per no respectar el límit de velocitat. La majoria –924– són de vehicles que circulaven en sentit sud. Els altres 410 són a conductors que anaven cap a la comarca d’Osona. Tant de baixada com de pujada, la velocitat màxima permesa en el tram controlat és de 80 quilòmetres per hora (vegeu notícia complementària).
A molta distància, queden la resta de punts: el radar de la C-35 a la zona de la Batllòria, a Sant Celoni (578 expedients), el de la carretera de Llerona a l’Ametlla (BV-1433) amb 398 expedients, o el radar de la C-59 entre Caldes i Sant Feliu, amb 256.
Més caixes que radars actius
Durant el primer semestre d’aquest any, hi va haver 11 radars actius al Vallès Oriental. La xifra de punts habilitats per fixar-hi controls, però, és més gran: cal sumar-n’hi almenys cinc, segons la llista de radars que té publicada el Servei Català de Trànsit. Es tracta de caixes on, entre gener i juny, no hi ha hagut instal·lat l’aparell que fotografia els infractors.
Això, però, no vol dir que no puguin funcionar en qualsevol moment perquè els tècnics del Servei Català de Trànsit van movent les càmeres en funció d’indicadors com poden ser l’accidentalitat de cada carretera.
Durant aquest mig any, no han tingut càmeres els radars de la BV-1435, a Santa Eulàlia; el de la BV-5001, a Sant Fost; el que hi ha a la zona de Gallecs de la C-155, a Lliçà de Vall; el de la C-251, a Llinars, i el de la carretera Interpolar (C-35), a tocar del Circuit, a Parets. Trànsit no fa públic a quines caixes hi ha les càmeres instal·lades en cada moment. D’aquesta manera, es busca afavorir l’efecte dissuasiu que fan.