L’alcalde de Cànoves i SAmalús, Josep Lluís López, ha admès que és un error de l’anterior equip de govern i ha anunciat que derivarà totes les responsabilitats a l’arquitecte municipal que l’any 96 no va fer bé la seva feina. Els propietaris reclamaran 960.000 euros a l’Ajuntament en concepte de danys i perjudicis.
En Lluís López i la Mercè Pardo han mostrat la casa quan encara falten unes hores per l’enderrocament. Són 500 metres quadrats d’habitatge. Ja no hi ha mobles, electrodomèstics o cortines. Les sales estan totalment buides. “Ens han destrossat la vida moralment i econòmicament”, explicava en Lluís López.
El matrimoni va comprar la masia i la finca de Can Teixidor de Cànoves i Samalús l’any 1987. “La masia estava en molt mal estat”, indica López. Uns anys més tard van decidir enderrocar la casa i restaurar-la per a viure-hi. L’Ajuntament va atorgar les llicències de construcció pertinents i les obres van realitzar-se del 1997 al 1999.
L’any 2004, ara fa vuit anys, el veí de la casa del costat va denunciar que l’Ajuntament no havia demanat permís a la Generalitat per atorgar les llicències de construcció. En Lluís i la Mercè asseguren que desconeixien que el consistori havia de fer aquest tràmit i expliquen que van sol·licitar i pagar totes les llicències. “Encara no sé com el veí es va assabentar i jo no; creia que la construcció era del tot legal. Vaig pagar totes les llicències”, assegura López.
El jutge va acabar donant la raó al veí en la sentència de l’abril del 2009. Segons el matrimoni, el jutge deixa clar que la casa s’ha d’enderrocar perquè l’Ajuntament va atorgar les llicències sense demanar permís a la Generalitat. “I jo no tinc culpa de res”, explica en Lluís, que té 70 anys i que en fa cinc que es va jubilar. El matrimoni també lamenta la “mala fe” del veí denunciant, que “no en treu res de tot això” més enllà de veure la casa enderrocada.
UNA CASA SOBRE UN CAMÍ
En canvi, el veí denunciant, Alfonso Martínez, ha explicat que la casa està construïda sobre un camí pel qual passaven la resta dels veïns, una circumstància que també ha confirmat l’Ajuntament. Martínez ha assegurat que el seu veí sabia perfectament que les llicències no tenien el tràmit de la Generalitat i que la construcció no era legal. S’ha queixat que per culpa de la ubicació d’aquesta casa la resta de veïns havien d’accedir als seus habitatges a peu des de la carretera.
En el mateix sentit, ha explicat que l’actual camí per on passen els veïns és molt estret i no permet, per exemple, el pas dels camions que porten el gasoil. També ha indicat que la seva casa, en uns terrenys més elevats, s’està malmetent per la falta de murs de contenció al voltant del camí.
Segons Martínez, en Lluís López es va comprometre a obrir el pas a la resta de veïns. “En comptes d’això, va fer un mur a la finca i va tallar qualsevol pas”, ha explicat l’Alfons Martínez, que ha indicat que arran de tots aquests fets va acabar interposant la denúncia. En el mateix sentit, ha afegit que aquesta casa és un delicte urbanístic i que “tots haurien d’anar a la presó”.
RECLAMACIÓ PER DANYS I PERJUDICIS
Sigui com sigui, el matrimoni López-Pardo té previst demanar ara responsabilitats a l’Ajuntament de Cànoves. Reclamaran un total de 960.000 euros en concepte de danys i perjudicis. Calculen que aquest és el valor de la construcció de la masia i l’adequació dels terrenys. L’Ajuntament, per la seva banda, va valorar la casa en uns 500.000 euros, segons explica López.
ERROR TÈCNIC
L’alcalde de Cànoves i Samalús, Josep Lluís López (PSC), ha admès que en aquest procés hi va haver un “error” de l’arquitecte municipal que no va demanar els permisos necessaris a la Generalitat per atorgar les llicències d’obres. Per aquest motiu, ha avançat que derivarà totes les responsabilitats que sorgeixin del cas a aquest tècnic, que actualment ja no treballa a l’Ajuntament. De moment, ha anunciat que li derivarà els 40.000 euros de cost de l’enderrocament.
López, que és alcalde des del 2007, també ha explicat que hi hagut una primera presa de contacte amb els advocats de la família per arribar a un acord amb la indemnització. L’equip de govern que va atorgar les llicències tenia com alcaldessa Loreto Romero, també del PSC.