Falta personal qualificat per treballar al sector de la restauració, i no és fàcil trobar-lo. No és una situació que vingui de nou. De fet, ja fa anys que empreses i associacions com el Gremi d’Hostaleria del Vallès Oriental alerten d’aquesta manca de professionals, però tot plegat s’ha agreujat arran de la pandèmia.
Molts dels cuiners i cambrers que van ser acomiadats durant la coronacrisi s’han recol·locat en altres sectors i, ja en plena recuperació, els empresaris estan tenint problemes a l’hora de cobrir les places que han quedat vacants.
“És una problemàtica que ve de lluny i que s’ha aguditzat arran del coronavirus. Ja fa anys que ens costa trobar personal format i amb experiència. Tot i que som un sector que pot oferir feina segura i estable, els horaris poden arribar a ser molt sacrificats i això provoca que molts possibles candidats es facin enrere.
La pandèmia ha agreujat la situació perquè molts dels treballadors acomiadats durant el 2020 s’han reciclat ara cap a altres sectors i no volen tornar. En definitiva, si abans hi havia pocs candidats per treballar, ara encara n’hi ha menys”, explica el president del Gremi d’Hostaleria, David Vázquez.
El propi Vázquez està vivint en pròpia pell aquesta problemàtica des del restaurant que ell mateix dirigeix a Granollers, el DO. “A hores d’ara tenim vacants tant a cuina com a sala. La manca de personal és generalitzada arreu del sector tant pel que fa a cuiners com a cambrers. En el nostre cas, podem dir que no fem horaris complicats. No treballem els festius i només obrim una nit a la setmana, la del divendres. A més, estem a tocar del centre de Granollers, en una zona de fàcil accés en transport públic. Si nosaltres ja tenim problemes per trobar personal, imagina’t els establiments que solen obrir a les nits o que es troben en zones més mal comunicades, com el Montseny.”
“Trobar personal qualificat costa molt. De gent disposada a fer de cambrer n’hi ha molta, però la gran majoria no ha après l’ofici. I nosaltres valorem tant la feina del treballador com la seva capacitat d’oferir una bona atenció al client”, afegeix Toni Planchería, propietari del restaurant La Pagesa de Lliçà de Vall juntament amb la seva esposa, Montse Mosquera. Després d’haver superat la coronacrisi a través de recursos com l’ERTO, l’establiment necessita ara incorporar un nou cambrer.
“Arran de la pandèmia, molts antics treballadors de la restauració han trobat feina en altres sectors i no han tornat. De candidats encara n’hi ha, però no tots tenen la formació i l’ofici necessaris”, apunta Mosquera. Arribat aquest punt, el Gremi d’Hostaleria i els diferents centres que ofereixen formació en l’àmbit de la restauració a la comarca insisteixen que el sector ofereix sortides professionals segures i de qualitat “a qui tingui ganes de treballar”.