En paral·lel, Foment va publicar dissabte passat al Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) l’anunci que obre el termini d’exposició pública d’aquest document que es pot veure en els set ajuntaments afectats i a la sotsdirecció de projectes de xarxa convencional de l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif), a Madrid. Les possibles al·legacions també s’han de presentar en el termini màxim d’un mes davant d’aquest mateix organisme. Acabat el termini i estudiades les propostes que es presentin, l’Adif remetrà l’estudi d’impacte ambiental es remetrà al Ministeri d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient perquè publiqui la declaració d’impacte ambiental.
La majoria de consistoris consultats per EL 9 NOU ja han rebut l’expedient –molts van fer-ho la setmana passada, durant els dies de Setmana Santa– i tot just ara l’han començat a estudiar. Alguns, com el cas de Parets, encara no el tenen. “Valorem que se’n parli. És bo que aquest tema es torni a posar sobre la taula”, diu l’alcaldessa de la Garriga, Meritxell Budó (CDC) que tot i això recorda “els reiterats incompliments del que s’havia acordat”. “Vol dir que s’hi està treballant. És positiu que comenci a moure’s el desdoblament de la línia que haurà de conduir Montmeló a tenir una segona estació de rodalies”, recorda l’alcalde, Antoni Guil. L’alcalde de Granollers, Josep Mayoral (PSC), ho valora com “una bona notícia” i avança que la proposta de l’Adif, en el tram de Granollers, situa la segona via a la banda de ponent de l’actual infraestructura. Tot i això, els alcaldes encara no volen entrar en valoracions detallades sobre la proposta que estan estudiant els serveis tècnics municipals.
POSICIÓ COMUNA
Meritxell Budó planteja la necessitat que els ajuntaments afectats adoptin una posició conjunta davant de la proposta del Ministeri de Foment. Per això, proposarà una trobada dels set consistoris. “No podem mirar-ho de manera només local, hem de mirar-ho de manera global. Cal que ens trobem nosaltres per veure què hem d’anar a dir a Foment perquè un municipi sol no hi té res a fer”, afirma l’alcaldessa de la Garriga.
El tram entre Parets i la Garriga de la línia de Vic inclou dos dels tres trams que el Ministeri de Foment espanyol i el govern català van acordar desdoblar de forma prioritària per poder augmentar el nombre de trens i la fiabilitat de la línia i reduir el temps de viatge entre el Vallès Oriental i Barcelona. El primer d’aquests trams era el que va de les estacions de Parets a Granollers-Canovelles. Aquí, el traçat passa a tocar del Circuit de Catalunya, on també es preveia fer una nova estació en terme de Montmeló. L’altre tram va de l’estació de les Franqueses a la de la Garriga. En tots dos casos, es tracta de recorreguts força llargs –8,5 i 6,2 quilòmetres respectivament– i que passen per zones no urbanitzades. El tercer tram que es desdoblarà és a la comarca d’Osona, entre les estacions de Balenyà-Tona-Seva i Vic (10,8 quilòmetres). En total, es preveu el desdoblament de 25 quilòmetres de la línia.
{{ comment.text }}