A partir d’aquí, l’Ajuntament anirà desmuntant la infraestructura de les 12 estacions repartides per la ciutat. El regidor de Mobilitat, Juanma Segovia, admet que el sistema “no ha funcionat” i que no ho ha fet per “diverses raons”, com les característiques de les bicicletes o la distància entre les estacions.
La decisió de tancar arriba ara davant dels costos reals que podria representar l’Ambicia’t per a l’Ajuntament a partir de l’any que ve: uns 80.000 euros anuals que facturaria la concessionària de la zona blava. També per la manca d’usuaris reals. “No se’n fa un ús que faci raonable mantenir el servei”, diu l’alcalde Josep Mayoral.
En els millors moments, l’Ambicia’t registrava entre 30 i 40 usos al dia amb unes 30 bicis al carrer. Darrerament, els usos havien caigut força i se situaven al voltant de deu. També s’han anat reduint les bicicletes disponibles a les estacions i, en els darrers dies, ja només n’hi havia nou. Aquests dies, però, ja s’han retirat totes i, per tant, el servei ja no funciona. A més, s’ha deixat de fer moviments de bicicletes perquè l’empresa concessionària de la zona blava –responsable també de l’Ambicia’t– ja els hauria facturat. L’Ambicia’t tenia uns 470 abonats, als quals va cobrar només 1 euro com a prova. La quota prevista era de 12 euros l’any però el cobrament mai s’ha fet efectiu. Fins ara, la posada en marxa i funcionament de l’Ambicia’t no ha costat diners a la ciutat. La implantació del sistema i la compra de les bicicletes es va fer amb una subvenció d’uns 140.000 euros de l’Institut Català de l’Energia en el marc de les polítiques impulsades per l’anterior govern català per fomentar l’ús de la bicicleta. “Vam acceptar ser un municipi experimental i vam obrir un procés que no ha estat reeixit però que ha permès experimentar”, apunta Mayoral.
L’encàrrec es va implantar en col·laboració amb l’empresa de la zona blava amb un sistema que fa servir les màquines per obtenir tiquets per controlar les estacions on hi ha les bicicletes. Aquesta va ser una iniciativa pionera que volia facilitar l’expansió del servei de préstec de bicis en ciutats de la dimensió de Granollers on hauria estat costós instal·lar maquinària específica com a Barcelona. En l’aspecte tecnològic, es creu que l’Ambicia’t sí que ha funcionat. “Ha estat un element innovador que podrà obrir-se camí”, afegeix l’alcalde.
MATERIAL EN VENDA
També es va innovar amb el model de bicicleta: se’n va buscar un que tingués uns costos de manteniment baixos i que fos complicat de vandalitzar. De les 70 bicicletes que es van comprar, Segovia assegura que s’han fet servir totes. De fet, pràcticament no s’ha fet mai cap reparació de les que s’espatllaven o patien danys. Se substituïen per les que encara hi havia noves. Només en algun cas es va reparar la transmissió. L’Ajuntament intentarà vendre ara les bicicletes a altres ajuntaments que facin servir el mateix model o a l’empresa que les fabrica. També els dispensadors de les 12 estacions.