Benjamí Aguilar: “No pot ser que el 70% de l’espai a la majoria de carrers sigui per als cotxes”

Benjamí Aguilar, secretari de l’organització Granollers Pedala

ANATOMIA D’UN CANVI CLIMÀTIC
Benjamí Aguilar, de 46 anys, és un exemple d’activisme per al foment de l’ús de la bicicleta. És un dels responsables de l’organització Granollers Pedala i, professionalment, es dedica a la missatgeria amb bicicleta.

S’ha parlat prou aquesta campanya electoral del foment de la bicicleta?
No hem seguit tots els mítings i presentacions dels partits, però sí que hem analitzat tots els seus programes electorals. I el cas és que és un repte que continua pendent a Granollers. Encara no té la transversalitat política que li caldria. La mobilitat en bici hauria de sortir a tots els programes i encara ara no és així. Seria clau que a l’inici de mandat es concretés un pacte municipal amb tots els grups, tant del govern com de l’oposició, per desplegar una xarxa pedalable que connecti barris i equipaments en els propers quatre anys.

Per què aquestes resistències a la bici?
Perquè fer créixer una xarxa pedalable que connecti tota la ciutat implica treure espai al cotxe, tant de circulació com d’aparcament. I això hi ha partits que ho interpreten com a costos electorals que no podran assumir. Però és que si es volen reduir les emissions de contaminació, si es vol respondre a l’emergència climàtica, cal transformar el nostre model de mobilitat. No pot ser que el 70% de l’espai a la majoria de carrers sigui per als cotxes. Ni tampoc per qüestions de seguretat vial. Ara mateix, només els més convençuts van amb bici i, per aquesta manca de seguretat, molta gent, com ara adolescents, gent gran, dones, etc., no se sent prou segura per anar en bici. Per això és important que hi hagi carrils segregats a les vies principals.

Qui té i va amb cotxe és mimat pel sistema i els ciclistes són a la cua de l’ecosistema de mobilitat?
Per als ciclistes, el que és important és que hi hagi actuacions amb sentit global, que connectin, i que es vagi concretant en una xarxa. Amb actuacions aïllades, aquí o allà, que no fan xarxa, no es fomentarà que la gent canviï de mitjà de transport per al seu dia a dia, no hi haurà canvi i, per tant, els que van amb cotxe continuaran sent els mateixos, si fa no fa, i s’hi incorporaran molt pocs ciclistes. Aquest proper mandat municipal cal concretar la xarxa global ciclable, ja no es pot ajornar més. Si això es fa, ens trobarem persones que diran: “Ara ja puc deixar el cotxe i plantejar-me la bici com a alternativa per a ciutat!”

Granollers Pedala va començar el 2014. En gairebé 10 anys s’ha avançat prou en el foment de la bici?
Sens dubte, no prou o no tant com voldríem. És clar que s’han fet coses, però és allò que dèiem: procurant no treure espai al cotxes. S’han fet coses, com els aparcaments per a bicicletes de l’estació de Granollers-Centre i ara el proper a la de Granollers-Canovelles. Això fomenta la intermodalitat entre bici i tren i ajuda per no fer servir el cotxe en desplaçaments interurbans. I també s’actua quan es reformen carrers, llavors s’ha aprofitat l’acció per incorporar el carril bici, com al carrer Girona o com passarà a l’avinguda Sant Esteve en aquest proper mandat. Però el problema és que si hem d’esperar per tenir una xarxa global pedalable a partir d’aquests processos d’urbanització trigarem moltes dècades, 30 o 40 anys, per tenir la xarxa.

A més de global en un poble o ciutat, cal que la xarxa pedalable es connecti amb els municipis veïns?
En l’àmbit interurbà proposem que es constitueixi un Consorci de la Xarxa Pedalable del Vallès Oriental que faciliti les connexions, en la línia del que fa el Consorci de les Vies Verdes a Girona. Cal fer aterrar això a la nostra comarca i això voldria dir connectar poblacions i polígons industrials amb la participació dels ajuntaments, el Consell Comarcal, la Diputació i la Generalitat. Això és el que justament estem demanant totes les entitats vallesanes de la bici de Granollers, Cardedeu, Mollet, la Garriga, Llinars, Sant Pere i Sant Antoni de Vilamajor.

Granollers Pedala

Benjamí Aguilar, secretari de Granollers Pedala, a la seu de l'organització del carrer Corró
Benjamí Aguilar, secretari de Granollers Pedala, a la seu de l’organització del carrer Corró / foto: Griselda Escrigas

LA PREGUNTA

Creu que tirarà endavant la jornada laboral de 37,5 hores?

En aquesta enquesta han votat 172 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't