El personal d’aquest servei s’ha reduït pràcticament a la meitat. Des de l’1 de gener –quan van acabar els contractes de les sis persones que s’han quedat sense feina– hi treballen tres persones en plantilla i mitja dotzena més amb contractes d’obra i servei.
S’encarreguen de planificar formació per a aturats, dissenyar itineraris personalitzats per ajudar la gent a trobar feina o a preparar entrevistes de feina. “Ara hi ha menys feina en la intermediació pura de les ofertes de feina amb la demanda existent. Però s’està donant a les persones aturades eines per poder sortir de la situació en què estan o per reconduir-les cap a altres sectors més dinàmics”, explica la regidora de Promoció Econòmica, Andrea Canelo.
La pèrdua de personal també repercuteix en el servei a les persones que busquen feina perquè s’ha reduït de tres dies per setmana a dos l’obertura del Club de la Feina, a la masia de Tres Torres. Per aquest motiu, l’Ajuntament ha recuperat el sistema de cita prèvia, que ja s’havia utilitzat abans, per evitar cues. Aquí, els aturats poden fer servir les instal·lacions per preparar currículums, enviar faxos o fer trucades per mirar de trobar feina.
La majoria de les persones que s’han quedat sense feina feia entre dos i quatre anys que treballaven a l’Ajuntament, tot i que també n’hi ha que feia més temps. Tenien contractes lligats a subvencions però, fins ara, havien pogut anar encadenant programes del SOC de manera que mai s’havien quedat aturats. “Aquests darrers anys havíem aconseguit donar-los continuïtat”, comenta Canelo. “Espero que la Generalitat convoqui ajudes per a nous programes aviat. Si no ho fa, seria el primer any que passa”, diu. De moment, la Diputació sí que ha anunciat nous programes per a aquest any que es resoldran en unes setmanes. “Hi ha diverses línies de treball: joves, aturats de llarga durada, polígons industrials… Ens hi acollirem”, afirma. Si s’aconsegueixen subvencions, l’Ajuntament pretén tornar a contractar les persones que es van quedar sense feina el 31 de desembre. “A tots se’ls ha dit que els aniríem a buscar quan tinguem recursos”. Amb tot, Canelo alerta que cal veure com casa la contractació de gent –les bases de la Diputació fixen que cal contractar personal– amb la prohibició de contractar més personal que ha aprovat el nou govern espanyol.
La regidora recorda que el servei d’ocupabilitat és competència de la Generalitat, tot i que el presta l’Ajuntament. “No ens podem dotar de plantilla pròpia perquè la competència no és nostra”. També explica que no s’ha pensat a re col·locar gent d’altres departaments de l’Ajuntament per ampliar el personal del Servei d’Ocupabilitat. “No tothom pot fer aquesta feina. Cal una formació específica i experiència. I tampoc hi ha gent sobrera a la resta de departaments”. El govern del PSC ha definit la lluita contra l’atur i el foment de l’ocupació com una prioritat del mandat.