Granollers vol automatitzar nous punts d’accés en vehicle a l’illa de vianants

L’Ajuntament de Granollers estudia ampliar a nous punts els sistemes de tancament automatitzat per regular l’accés de vehicles a l’illa de vianants.

El consistori ha demanat pressupostos per valorar el cost d’aquesta mesura, segons ha explicat el regidor de Mobilitat, Juan Manuel Segovia. Al mateix temps, l’Ajuntament ha decidit reparar el pivot automàtic que hi ha al carrer Príncep de Viana i que permet accedir a la plaça de la Corona i al tram sud d’Anselm Clavé. Està espatllat des de fa mesos perquè un camió el va malmetre. L’asseguradora no se’n fa càrrec i, per això, encara no s’havia arreglat. A banda d’aquest punt, ara ja n’hi ha dos més que tenen pivots que pugen i baixen de forma automàtica: a la plaça Pau Casals i a la cruïlla entre Joan Prim i el carrer Torras i Bages.

Tot i aquesta intenció, Segovia alerta que “no es pot tancar tot, és impossible”. “No hi ha diners al pressupost per fer accessos automatitzats a tota l’illa. I no és només el cost de la instal·lació, és també el cost del manteniment i del personal que ho controla”, diu el regidor, que recorda que, des de l’inici d’aquest any, ja s’han gastat uns 20.000 euros en reparacions, tant dels elements automatitzats com dels manuals que es malmeten quan es treuen i es posen o per l’impacte de vehicles. Els elements automatitzats són més sensibles a patir incidències per topades amb els vehicles, vandalisme, la brutícia o les inclemències meteorològiques.

A més, Segovia explica que no sempre és possible instal·lar els pivots automatitzats perquè cal poder soterrar la instal·lació. Passa, per exemple, a la cruïlla entre el carrer del Rec i la plaça de la Caserna, on la xarxa de fibra òptica està just al subsòl de la cruïlla.

L’any 2010, després de les obres de reurbanització del carrer Anselm Clavé per transformar-lo en un espai exclusiu per a vianants, l’Ajuntament va optar per tancar aquesta zona fent especial incidència als accessos històrics al centre de la ciutat: Alfons IV, pel sud; Josep Umbert i Agustí Vinyamata, per l’est; Príncep de Viana, per l’oest; o Joan Prim, pel nord. En canvi, el principal punt d’accés controlat –per a vehicles de càrrega i descàrrega i veïns– es va situar a la plaça Pau Casals, que abans de la reforma servia per expulsar trànsit d’Anselm Clavé cap a l’avinguda del Parc.

Amb el pas dels anys, els usuaris s’han acostumat a les limitacions i s’han anat retirant els pivots –o deixant-los d’arreglar quan es trencaven– en alguns punts. Sempre, però, es manté la senyalització de circulació prohibida excepte en les tres franges horàries destinades a la càrrega i descàrrega. També queden fora de la limitació els vehicles amb autorització, que hi poden accedir en qualsevol moment. També poden aparcar en zones de càrrega i descàrrega a tocar de l’illa. A banda, l’Ajuntament tramita permisos excepcionals si estan justificats.

En altres carrers que s’han anat afegint a l’illa (com l’eix dels carrers Nou i Museu i Guayaquil, Lliri, Sant Josep de Calassanç o Catalunya, el trànsit no s’ha arribat a prohibir del tot, però sí que està limitat a persones que hi han d’accedir de forma justificada. Tampoc s’hi han detectat problemes en la convivència entre el vehicle privat i el cotxe perquè els conductors han continuat respectant la limitació establerta.

LES NORMES

CÀRREGA I DESCÀRREGA Hi ha tres franges on la càrrega i la descàrrega estan autoritzades: de les 8 a les 11 del matí; de 2/4 de 2 a les 4 de la tarda, i de 3/4 de 9 a les 10 de la nit. Han de ser vehicles que tinguin targeta de transports o bé que estiguin logotipats com a vehicles comercials.

VEHICLES AUTORITZATS En la majoria de casos, el permís per accedir a l’illa de vianants queda visualitzat amb un adhesiu que ha d’estar al parabrises del vehicle. Aquests hi poden accedir fora dels horaris de càrrega i descàrrega. També se’ls permet aparcar a les zones càrrega i descàrrega que hi ha annexes a l’illa de vianants durant un màxim de 30 minuts. Per exemple, la del carrer Sant Jaume, al costat del Mercat de Sant Carles. A dins de l’illa de vianants, hi ha una setantena de guals. En alguns, hi aparquen diversos vehicles.

PERMISOS EXCEPCIONALS L’Ajuntament tramita permisos excepcionals si estan justificats. Per exemple, a negocis que durant uns dies puntuals necessiten poder entrar o sortir amb vehicle de l’espai de vianants per fer repartiment de paquets. També a persones que tenen dificultats de mobilitat i han d’anar a algun servei –un dentista, per exemple– situat dins de l’illa de vianants.

LA PREGUNTA

Creu que tirarà endavant la jornada laboral de 37,5 hores?

En aquesta enquesta han votat 146 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't