A la part del darrere del mateix sobret, hi ha els arguments que sostenen l’afirmació: “A Catalunya som el 16% de la població de l’Estat però aportem el 29% al fons de reserva de la Seguretat Social. Un fons que Espanya s’ha gastat per pagar el deute. Per tant, només cal patir per les pensions si som dins Espanya”.
Com aquest sobre de sucre amb missatge independentista, n’hi ha tres models més –tots amb la doble versió catalana i castellana– que parlen dels impostos, les inversions de l’Estat a Catalunya i l’atur. Cadascun s’acompanya amb el seu exemple o explicació. De moment, 700 quilos de sucre ja han estat repartits a través d’aquests sobres pel Vallès Oriental, i també per les comarques de la Selva i de manera més esporàdica en poblacions del Maresme.
Joan Costa, el propietari de Bodegues Costa, ha tirat endavant aquesta iniciativa per posar el seu granet de sorra en el procés sobiranista. Els missatges que hi ha als sobres de sucre “són clars i parlen de números”. “Penso que és la manera més clara per demostrar-ho i perquè de números tothom hi entén. A vegades la gent sent els polítics, però creen confusió. Els sucres tenen un missatge clar i espero que sigui d’ajut per als indecisos. Perquè s’acabin de convèncer”, diu Costa.
La idea de fer alguna acció relacionada amb l’independentisme va sorgir de la seva filla, Laura Costa, que és regidora de CiU a Sant Celoni i secretària de l’executiva local de CDC. Tot i que no treballa al negoci familiar, va ser qui va animar el seu pare, que és militant d’Unió des del 1977 i també conseller nacional, a tirar-ho endavant.
Bodegues Costa s’ha fet càrrec del cost del disseny dels clixés que s’han dissenyat fins ara (quatre en català i quatre en castellà) i no cobra cap suplement al client que escull aquest model de sucre. L’empresa, que fa distribució d’aliments i begudes, no descarta ampliar els missatges dels sobres si la gent ho demana.
De moment, Joan Costa assegura que el 60% dels establiments als quals distribueix accepten aquests sobres de sucre sense cap problema, mentre que el 40% dubta, sobretot pensant en la clientela i que això no els perjudiqui. “De moment, només una persona m’ha dit que no els volia. Si no em diuen res jo els hi poso aquests sobres. De moment ningú me’ls ha tornat o s’ha queixat”, diu l’empresari.