L’advocada Isabel Maria Martín Santolaria és des del mes passat la presidenta de l’associació de comerciants Gran Centre de Granollers. La gerent d’Advalorem Advocats pren el relleu de Laura Sabatés, que havia ocupat el càrrec des de 2015.
Martín, de 47 anys, ha treballat en diferents despatxos d’advocats de la ciutat des de l’any 2003. El 2020, en plena pandèmia, va obrir el seu propi despatx, especialitzat en reclamacions i valoracions integrals d’indemnitzacions per accidents de trànsit, laborals, negligències mèdiques, incapacitat professional, pensions i prestacions públiques.
La junta que encapçala té entre els objectius prioritaris recuperar la centralitat de Granollers al teixit comercial vallesà.
Crida l’atenció que una advocada estigui al capdavant d’una associació de comerciants.
Quan Gran Centre es va constituir, sí que era una associació exclusivament de comerciants. Però entre els més de 200 associats que tenim actualment hi ha tant comerços com empreses de serveis. En el fons no són tan diferents: uns venen productes, i els altres venen serveis. L’entitat ofereix formació i assessorament a tots dos sectors, per això convidem totes aquelles empreses de serveis que encara no són sòcies de Gran Centre, a associar-s’hi.
Arribar a aquestes empreses és un dels reptes de la nova junta?
El nostre repte principal és potenciar tant el comerç com els serveis. Després de l’aturada que ha provocat la pandèmia, ara toca recuperar-nos. Al marge d’això, la nostra funció continua sent representar els socis de l’entitat, tant davant de l’administració com dels diferents organismes públics i privats. També formar i assessorar aquests socis en àmbits com la fidelització de clients o la digitalització.
El comerç de Granollers s’està adaptant bé a les noves tecnologies?
Durant la pandèmia, molts comerços tradicionals es van començar a digitalitzar, ja fos potenciant l’ús de les xarxes socials o servint comandes a domicili. Moltes d’aquestes dinàmiques s’han mantingut després dels mesos més durs de la coronacrisi. Des de l’associació volem ajudar els comerços més petits o amb menys capacitat econòmica, a digitalitzar els seus negocis i ser presents a la xarxa.
El comerç electrònic és una amenaça per al comerç tradicional?
El comerç de proximitat està lluitant amb les grans plataformes de venda on line. En aquest context, el que hem de procurar és fidelitzar els nostres clients a través d’un servei professional i personalitzat, però també fent que Granollers sigui una ciutat atractiva de cara al públic. I això passa pel comerç, però també per altres àmbits.
Vol dir que Granollers no és una ciutat prou atractiva?
Històricament, Granollers sempre ha estat una ciutat molt atractiva on gent d’arreu de la comarca ha vingut a passejar i a comprar. Durant la pandèmia això s’ha perdut una mica. Continua venint molta gent d’altres poblacions del voltant, però no tanta com abans. Ara mateix, el nostre gran objectiu és recuperar aquest públic que s’ha perdut durant els darrers anys. La ciutat ha de tornar a ser el centre comercial de la comarca.
Ja ha parlat amb l’Ajuntament?
Encara no he tingut temps, ja que tot just m’acabo d’estrenar al càrrec. Tinc acordada una reunió amb la regidora de Promoció Econòmica, Gemma Giménez, i amb l’alcalde, Josep Mayoral, que esperem poder fer properament. D’altra banda, durant aquestes últimes setmanes he estat fent contactes amb altres associacions i agents econòmics de la comarca. Per exemple, he tingut ocasió de parlar amb l’associació Hotels del Vallès Oriental (HVO), amb el Circuit de Catalunya. També amb els regidors dels diferents grups del consistori.
Quines reivindicacions preveu plantejar a la regidora i a l’alcalde, quan es reuneixin?
La principal reivindicació de Gran Centre en aquest moment és poder aconseguir el màxim nombre d’autoritzacions possibles per part de l’Ajuntament a l’hora de dinamitzar els carrers i potenciar-hi el comerç.
Darrerament estan marxant algunes franquícies del centre de Granollers, com Zara. Això és bo o dolent, per al comerç tradicional?
Té la seva part bona i la seva part dolenta. És cert que les franquícies poden atreure públic a la ciutat, però alhora crec que parlem de dos models de comerç diferents. A mi em sembla bé que aquestes marques tan conegudes apostin per tenir presència als grans centres comercials i pel comerç on line, i d’aquesta manera poder concentrar el comerç tradicional als centres de les ciutats, i generar illes de vianants amb comerç local.
L’any passat es van unir amb Comerç de Dalt. Com valoren aquesta fusió?
La valoració és molt positiva. A més d’haver incorporat nous socis a l’entitat, hem pogut integrar a la nostra estructura alguns dels barris que hi ha més enllà del centre.
Contemplen més fusions en el futur?
Personalment estic oberta a col·laborar amb la resta d’associacions de la ciutat. Però de moment ningú s’ha posat en contacte amb mi, i jo tampoc he tingut temps de trucar a ningú perquè tot just acabo d’assumir el càrrec. Seria molt positiu que totes les associacions de la ciutat, ja siguin de comerciants o de serveis, anéssim a una.