Juristes del Col·legi de l’Advocacia alerten dels riscos i il·legalitats del sistema CONGIAC per al servei públic de l’aigua

Figaró, Lliçà de Vall, Montornès i Sant Antoni de Vilamajor fan servir aquest sistema al Vallès Oriental

El 9 Nou
24/11/2021
Barcelona

“Sempre que qualsevol administració vulgui operar com una empresa més, haurà de medir-se en competència amb la resta d’operadors. El contrari estaria falsejant la competència i perjudicant tant als ciutadans com a les empreses que operen en el sector.” Amb el rerafons dels models de gestió del servei d’aigua potable, aquesta és una de les conclusions de la jornada sobre cooperació horitzontal i mitjans propis a l’administració local organitzada pel Col·legi de l’Advocacia de Barcelona (ICAB) aquest dimarts amb la intervenció de Joan Perdigó, advocat de l’ICAB i expert en serveis públics locals, Gabriel Morales, advocat de l’Estat en excedència i membre del Consell Consultiu de l’Aragó, i Gabriel Capilla, vocal de la secció de Dret Administratiu de l’ICAB. A la sessió es va analitzar el cas del Consorci per a la Gestió Integral d’Aigües de Catalunya (CONGIAC), al qual estan integrats els ajuntaments vallesans de Figaró, Lliçà de Vall, Montornès i Sant Antoni de Vilamajor.

La sessió de l’ICAB va analitzar la confirmació recent per part del Tribunal Suprem de la sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) que qualifica de frau de llei el mecanisme d’adjudicació de contracte sense licitació que va fer l’Ajuntament de Collbató a favor de la societat instrumental del consorci CONGIAC. En aquest cas ja jutjat es va demostrar que no hi havia finalitat comú entre els ajuntaments perquè uns volien que les seves empreses públiques guanyessin quota de mercat sense licitació i un altres altres buscaven la prestació del servei d’aigua estalviant-se els tràmits d’un procediment sense licitació.

La cooperació horitzontal i els mitjans propis a l’administració local és un assumpte molt controvertit que força els secretaris, interventors i assessors legals dels ajuntaments quan els governs municipals decideixen internalitzar serveis públics fins llavors gestionats per empreses privades. Els experts de l’ICAB van recordar el criteri del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE), segons els qual, “els estats membres no han de mantenir en vigor una normativa nacional que permeti l’adjudicació de concessions de serveis públics sense licitació”. En aquest sentit, sempre que l’Administració local vulgui operar com una empresa més, haurà de medir-se en competència amb la resta dels operadors, en cas contrari es falseja la competència i es perjudica a ciutadans i empreses, van defensar els juristes.

LA PREGUNTA

Aquest any participarà del sopar de Nadal d’empresa?

En aquesta enquesta han votat 178 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't