El tram de la BV-5001 entre Martorelles i Vilanova es manté com la carretera més perillosa del Vallès Oriental i la setena de tot Catalunya. Així ho recull l’estudi EuroRAP a Catalunya elaborat pel RACC amb la col·laboració del Servei Català de Trànsit, del Departament de Polítiques Digitals i Territori i de la Diputació de Barcelona.
L’estadística té en compte les dades d’accidents amb ferits greus i/o morts dels darrers tres anys (2018, 2019 i 2020) i el volum de trànsit de cada via.
Tot i continuar com la carretera més perillosa del Vallès Oriental, el tram de la BV-5001 entre Martorelles i Vilanova millora respecte a l’estudi de fa un any: passa d’una mitjana de 2,3 accidents amb ferits greus i/o morts a l’any a una mitjana de dos. Suma sis sinistres en dos anys, la meitat dels quals l’any passat.
Segons l’estudi, al Vallès Oriental hi ha tres carreteres més amb un risc molt alt, fins i tot superior al de la BV-5001. Són vies, però, amb un volum de trànsit molt inferior: es tracta de la BV-5114 des de la rotonda de Campins fins a Sant Marçal, al límit amb Girona; la BV-1604 entre Parets i Lliçà de Vall; i la la BV-5013 des de la rotonda de la variant de Cardedeu (C-35) fins al poble de Dosrius, al Maresme.
Millora generalitzada
Com passa amb la BV-5001 entre Martorelles i Vilanova, la majoria de carreteres registren un descens de la mitjana anual d’accidents greus que s’hi ha produït. Cal tenir en compte, però, l’impacte de la pandèmia durant l’any passat que va propiciar una reducció significativa del volum de trànsit, especialment durant el període de l’estat d’alarma i les setmanes de confinament domiciliari.
Les dades, en canvi, no recullen el possible impacte del traspàs de trànsit cap a les vies de peatge alliberades l’1 de setembre passat: el tram de l’AP-7 i la C-33 entre Montmeló i Barcelona.
Entre les vies que milloren, hi ha la BP-1432 entre la Garriga i Sant Feliu de Codines passant per l’Ametlla i Bigues i Riells del Fai. Passa d’un risc alt a un de mitjà. Passa d’una mitjana de dos accidents greus per any a 1,3. Segons les dades de l’estudi, l’any passat no s’hi va registrar cap sinistre greu.
Hi ha quatre vies que passen d’un risc mitjà a un risc baix. Són el tram de la C-59 entre Palau-solità i Plegamans, al Vallès Occidental, i Caldes: la C-251 des de la sortida de Granollers fins al límit entre Cardedeu i Llinars, i la C-1415b entre Caldes i la rotonda de l’enllaç amb la C-17, a Canovelles.
Amb perill alt, hi ha una única via: la BP-5107 entre la Garriga i el límit entre Sant Antoni de Vilamajor i Llinars. Entre els anys 2018 i